Dzisiejszy klient jest bombardowany zbyt duża ilością informacji. Im prostsza i bardziej przewidywalna forma komunikacji, tym szybciej i łatwiej można ją zapamiętać, nie gubiąc się w nadmiarze niepotrzebnych informacji. Storytelling to model znany każdemu nas z filmów, bajek i opowieści. Storytelling to po prostu scenariusz, w którym Twój klient odgrywa rolę bohatera.
Dlaczego oferta Twojej firmy powinna być oparta na storytelingu?
Ponieważ jeśli nie jesteś w stanie wyrazić w prosty sposób tego, kim jesteś i co możesz dać swojemu klientowi, możesz dosłownie zginąć wśród konkurencji. Zbudowanie jasnego, merytorycznego i prostego do powtórzenia przekazu jest kluczem do zaspokojenia potrzeb Twoich klientów. Ba…! Storytelling jest kluczem, który sprawia, że Twój klient zaczyna pożądać właśnie tego, co chcesz mu pokazać. Każdy z nas jako istota ludzka zbiera nieustannie informacje na temat otoczenia oraz okazji do zaspokojenia swoich potrzeb. Szukamy rozwiązań naszych problemów emocjonalnych, filozoficznych i obiektywnych. Słysząc niejasny przekaz o Tobie i Twoim produkcie, klient poszukuje w nim tylko prostej informacji: w jaki sposób może on pomóc rozwiązać jego problem? Wszystkie poboczne informacje nie zapewnią Twojemu klientowi pożywienia ani przetrwania. W jaki więc sposób użyć storytellingu, aby klient przestał Cię ignorować?
Czego nie ma w Twoim przekazie
Storytelling eliminuje błędy, które najprawdopodobniej popełniasz. Podstawowym i największym błędem popełnianym przy tworzeniu oferty i konstruowaniu przekazu dla klienta jest brak skupienia się na kliencie i jego potrzebie przetrwania. Zauważ, że w każdym filmie, który oglądasz, istnieje bohater, mierzący się z jakimś problemem, koniecznym do rozwiązania, aby móc przetrwać. Każda historia skupia się na rozwiązywaniu problemów i przezwyciężaniu przeciwności bohatera. Jeśli w historii nie pojawia się element problemu, nie przykuje on uwagi odbiorcy. W życiu jest tak samo. Twój klient chce usłyszeć historię i móc poprzez nią rozwiązać swój problem. Oznacza to, że jeśli nie przedstawisz klientowi produktów i usług jako takich, które pomogą mu przetrwać, rozwiązać dręczącą go zagadkę, znaleźć miłość, zaoszczędzić dodatkowe pieniądze, nauczyć go pożądanej umiejętności itp., nie sprzedasz swojego produktu.
Nie twórz zbyt obszernych ofert – to nie działa
Zbyt skomplikowany przekaz na temat Twojej firmy może nawet odstraszyć klienta. Stworzenie oferty, której zrozumienie będzie dla klienta czasochłonne i uciążliwe, jest błędem. Twój klient po pierwsze nie ma na to czasu, po drugie zignoruje Twoją ofertę w celu zaoszczędzenia sobie niepotrzebnego wysiłku i czasu. Ludzki umysł wyłącza te przekazy, które są dla niego zbyt skomplikowane. W dobie powszechnej informacji i reklamy musi sortować przyswajane informacje. Zbyt obszerne oferty i prezentacje reklamowe nudzą naszych odbiorców. Wystarczy kilka skutecznych i dobrze sformułowanych zdań, aby w pełni przedstawić ofertę i plusy jej zakupu.
Opowieść przychodzi na ratunek czyli jak storytelling działa na Twoją korzyść
Jak sama nazwa wskazuje, storytelling to po prostu opowieść. Każda opowieść ma nierozerwalne schematy, które pozwalają na zachowanie spójnej, logicznej formy. Dobra opowieść, w której umieścisz swój przekaz, opisuje cel, problem, definiuje przeszkody, przedstawia Twojego klienta jako bohatera i zapewnia przewodnika, który pomoże pokonać czarny charakter i zostać zwycięzcą. Dzięki opowieści Twój klient prawidłowo odczyta, co chcesz mu przekazać, i poczuje się naprawdę ważny. Hałas zabija te informacje, które są kluczowe w budowaniu Twojej pozycji rynkowej, i nie pozwala im wyjść na powierzchnię.
Przykłady opowieści w reklamie
YouTube
I tutaj nie trzeba długo szukać. Storytelling jest wszędzie. Najlepszym przykładem reklamy opowiadającej historię jest spot, który dosłownie podbił moje serce. Spot reklamowy Allegro to już blisko 3 miliony wyświetleń na YouTubie. Przyjrzyjmy się tej historii: mamy tutaj bohatera opowieści i problem. Dziewczynka wybiera się na szkolny bal przebierańców. Niestety, po zakupie stroju dla bohaterki okazuje się, że został on wybrany również przez jej koleżankę. Mama postanawia uszyć przebranie na bal dla swojej córki. Po wielu próbach i rozterkach – zarówno bohatera, jak i przewodnika – z pomocą przychodzi Allegro. Popatrzcie sami:
Poczytaj o Instagramie
