fbpx

Znaczenie content marketingu w branży rozwojowej — bez tego nie zaczynaj

Content Is King — to powiedzenie zostało użyte po raz pierwszy w 1996 roku przez twórcę Microsoftu, Billa Gatesa. Rozwój pozycjonowania, mediów społecznościowych, portali bazujących na dostarczaniu nam wiadomości i marketingu sieciowego umocnił nas w przekonaniu, że tak — słowo pisane, wiedza, a co za tym idzie — wartość — ma ogromne znaczenie. Dziś przekonam Cię, że content marketing jest o Twoich odbiorcach. Przekonam Cię, że jeśli pracujesz w branży rozwojowej to nie możesz przejść obok niego obojętnie.

Co spędza sen z powiek… twojego klienta

Marketing treści to nic innego, jak atrakcyjna, podana w ciekawy sposób i rozwiązująca największe bolączki twojego klienta treść. Piszę „bolączki”, aby od razu uzmysłowić Ci, że jeśli wykonujesz zawód polegający na „rozwiązywaniu” różnych problemów psychologicznych, emocjonalnych, motywacyjnych (i innych) swoich klientów, możesz poruszać ciężkie tematy w mediach społecznościowym i na własnym blogu. Wręcz nie „możesz” a musisz.

Oczywiście pracując z psychologami, psychoterapeutami, energoterapeutami, coachami i nawet lekarzami spotkałam się z opinią, że podatność internautów do przypisywania sobie różnych dolegliwości i problemów zdrowotnych na podstawie jednego przeczytanego w Google artykułu jest olbrzymia. Problem klienta powinien być jednak zawsze zdiagnozowany po badaniu, wywiadzie, rozmowie — nie zaś w przelotnej wypowiedzi w mediach społecznościowych. Jednak, aby ten pacjent, klient do nas trafił, musi zauważyć, że dany problem u niego występuje, a gdy to nastąpi, znajdzie więcej informacji na interesujący go temat, właśnie u Ciebie — na Twojej stronie internetowej lub fanpage.

I właśnie dlatego, wszystko to co tworzysz w sieci, ma odpowiadać na potrzeby Twojego klienta. Ten klient nie myśli o Tobie, a o swoim problemie lub wyzwaniu, którego chce się podjąć. Szuka otuchy i  motywacji.

Jeśli zaczniesz tworzyć komunikację w sieci odpowiadając na potrzeby odbiorców — tworzysz skuteczny fundament sprzedaży swoich produktów i usług. Nie da się sprzedawać, mówiąc tylko o sobie. Jesteś osobą, której zadaniem jest rozwój innych, pomaganie ludziom w osiąganiu celów i prowokowanie do korzystnych zmian. I te zmiany zachodzą w psychice Twojego klienta.

Twoja praca jest odpowiedzialna i bardzo ważna. Dlatego też treści, które tworzysz również muszą być na wysokim poziomie. Content marketing zbliży Cię do klienta, uświadomi mu jego problem, poda wskazówkę, jak go rozwiązać, aby finalnie przyprowadzić go do Twojego gabinetu.

Cel komunikacji nie może być rozmyty — stosuj się do poniższych zasad

Jeśli prowadzisz już komunikację w sieci, ale nie przynosi ona takich rezultatów jakbyś chciała, przeanalizuj, czy robisz to dobrze. Niezależnie od tego, na którym etapie jesteś, weryfikuj, czy kierujesz komunikaty adekwatne do określonej grupy odbiorców. To, co musisz zrobić na początku to ZDEFINIOWANIE CELÓW. Bo to właśnie one stoją za Twoimi działaniami. Przede wszystkim usiądź z kartką papieru i odpowiedź sobie na te pytania:

  • Jaki jest cel Twojej komunikacji w mediach społecznościowych/blogu?
  • Z jakimi problemami mierzy się Twoja grupa docelowa? Jakie problemy chcesz rozwiązać?
  • W jakich aspektach chcesz wzmacniać swój wizerunek eksperta?

Tak zdefiniowane cele powinny przyświecać Twojej komunikacji. Zawsze, gdy napiszesz daną treść do sieci, zweryfikuj, czy odpowiada ona Twoim założeniom i daje innym WARTOŚĆ.

Content marketing w branży rozwojowej spełnia dwa zadania: realizuje cele biznesowe i komunikacyjne. Cele biznesowe to działania zmierzające do zmonetaryzowania naszych działań. Cele komunikacyjne budują Twoją relację z odbiorcami, pozwalają dotrzeć do grupy docelowej i kreować świadomość o ofercie. Cel komunikacyjny wnosi jednak coś więcej, o czym jeszcze tutaj nie napisałam. Przyjrzyjmy się teraz Twojej grupie docelowej i co jeszcze możesz zyskać, dzięki efektywnej komunikacji.

content-marketing

To do kogo mówisz ma ogromne znaczenie — nie bagatelizuj żadnej z grup odbiorców!

Grupa docelowa — target osób, które są odbiorcami Twoich treści, to naprawdę podstawowa i najważniejsza rzecz w całym content marketingu. Jeśli nie wiesz do kogo kierujesz swój komunikat, polegniesz. Polegnie Twoja komunikacja, reklama i sprzedaż. Persona to najważniejsza rzecz, która jest bazą, punktem wyjściowym do wszystkiego, co tworzysz.

Czasami bywa tak, że teoretycznie wiemy, kto jest naszym docelowym klientem — zawracamy się do niego, tworzymy spójny komunikat, ale nasze działania content marketingowe nie przynoszą rezultatów. Warto tutaj ponownie przeanalizować, czy prawidłowo wskazaliśmy potencjalną grupę klientów. Umówmy się, że kiedy coś nie działa — sprawdzamy każdy element układanki, aby znaleźć rozwiązanie naszego problemu.

Jak zatem wyznaczyć personę? I tutaj ponownie polecam Ci obrócić kartkę papieru na drugą stronę i wyznaczyć mapę idealnego klienta. Mapa idealnego klienta to jego portret psychologiczny. Dzięki niej dokładnie określisz, do kogo mówisz i poznasz, co tak naprawdę go gnębi. Przeanalizujemy jego obawy, cele, potrzeby i zgromadzimy wszystkie potrzebne informacje, które pozwolą nam tworzyć lepiej dopasowane komunikaty.

Mapowanie idealnego klienta podzielimy na dwa etapy.

W pierwszym etapie zapisz wszystko, co wiesz na temat swojego idealnego klienta.

  • Kim jest Twój klient?
  • W jakim jest wieku?
  • Z jakim problemem się mierzy?
  • Czego najbardziej potrzebuje?
  • Co jest dla niego wyzwaniem?
  • Jakie ma obawy i wątpliwości przed podjęciem decyzji?
  • Co traktuje jako korzyść, z podjętej decyzji o zakupie?

 

Drugi etap polega na przeprowadzeniu rozmów ze swoimi klientami. Ten krok skonfrontujemy z pierwszym, ale to nie będzie jeszcze koniec naszej układanki.

Pytania do klienta:

  • Z jakimi problemami mierzył się klient, przed zdecydowaniem się o zakupie?
  • Jak jego problemy wpływały na jego życie?
  • Jak dowiedział się o Twojej ofercie?
  • Co przekonało go do skorzystania z Twojej oferty?
  • Jakie było jego dotychczasowe największe wyzwanie w obrębie problemu, z którym się mierzy?
  • Czy wcześniej klient korzystał z usług innych specjalistów? Jeśli tak, to jakich i jakie tematy były przepracowywane?
  • Jakie cechy, musi posiadać specjalista, aby klient chciał zmieniać się i rozwijać właśnie przy nim?
  • Jakie są najgorsze, przeszłe doświadczenia związane z oferowaną usługą?
  • Na czym klientowi najbardziej zależy w życiu? Jakie wyznaje wartości?
  • Czego potrzebuje do osiągnięcia swojego celu?
  • Co klient chce osiągnąć dzięki zakupowi produktu lub usługi?
  • W jakim czasie chciałby zrealizować swoje zamierzenia?
  • Dlaczego zależy mu na realizacji, osiągnięciu celu X?
  • Co się stanie, jeśli tego celu nie osiągnie?

 

Oczywiście pytań tych może być znacznie więcej. Mogą być sformułowane bardziej szczegółowo. Najważniejsze jednak, abyś dostała pełny obraz sytuacji i skonfrontowała tę wiedzę z tym, co zapisałaś w punkcie pierwszym.

PAMIĘTAJ! Zapisuj realistyczne słowa, które wypowiada Twój klient — zdania sformułowane ze słów osób z grupy docelowej posłużą Ci w tworzeniu skutecznej komunikacji. Nie bez powodu specjaliści często podkreślają, że marketing powinien „mówić językiem klienta”.

Ważne, aby persona opierała się na REALISTYCZNYCH odpowiedziach i przesłankach. Im dokładniejsza, tym lepiej dla Twojego biznesu.

Oczywiście stworzenie dokładnej persony wymaga jeszcze wielu innych informacji, takich jak: zdefiniowanie podstawowych danych Twojego klienta, określenie otoczenia, w którym się obraca, sprawdzenie tego, co najbardziej lubi (jakich słucha podcastów, jak wyglądają jego social media, na kim się wzoruje itp.), jak wygląda jego najbliższe otoczenie, z jakimi uczuciami i emocjami się mierzy, jakie ma dylematy, i jak wygląda jego praca. Na tym etapie możesz też wywnioskować, jaki lead magnet będzie dla niego idealny. Zapytaj, z jakiego zakresu chciałby zagłębić swoją wiedzę lub rozpocząć pracę nad sobą.

Do określenia pełnej persony, polecam Ci dwa narzędzia online. Dzięki tym portalom uporządkujesz zebrane informacje oraz wydrukujesz estetyczne, gotowe kwestionariusze z danymi idealnego klienta.

UPCLOSEANDPERSONA

HUBSPOT


Czy wiesz, że Twoją grupą odbiorców są również media specjalistyczne, dziennikarze branżowi i eksperci, którzy mogą stać się Twoimi ambasadorami

Pamiętaj, różne grupy, to nie tylko różne oczekiwania, ale również inny styl komunikacji. Pośredni adresaci Twoich komunikatów w sieci, być może nie są najważniejszą grupą docelową, ale warto również i im — przyjrzeć się i zadbać o zaspokojenie ich potrzeb. Media publiczne wcale nie przynoszą tak dużych rezultatów sprzedażowych, jak sobie wyobrażasz. To nie działa tak, że jedna publikacja w magazynie zapewni Ci rzesze klientów i szeroką rozpoznawalność na rynku. Jest to osobny temat na artykuł. W tym jednak punkcie chcę, abyś wzięła pod uwagę, że dziennikarze, media publiczne i influencerzy również są Twoją grupą docelową, i w dłuższej perspektywie czasu, mogą być dla Ciebie istotni.

Argumentacja w skutecznych komunikatach marketingowych

Na temat pisania skutecznych komunikatów (czyli takich, które sprzedają) powstało już setki publikacji. W swoich własnych publikacjach możesz używać naprawdę pięknych słów, jednak jeśli nie komunikujesz się językiem KORZYSCI, nie używasz ARGUMENTACJI DOPASOWANEJ DO GRUPY ODBIORCÓW — Twoje słowa trafiają w próżnię. Pamiętaj, że w przypadku kilku różnych segmentów grup docelowych działają różne argumenty.

Załóżmy, że chcesz sprzedać serię kilku spotkań na temat pewności siebie. W swojej grupie odbiorców możesz mieć na przykład dwa segmenty: singli oraz osoby w związkach. Dla pierwszego segmentu, argumentem, który może przekonać do zakupu Twojej usługi będzie zwiększenie  pewności siebie przy płci przeciwnej — brak barier komunikacyjnych, pokonanie lęku przed zranieniem itp. Dla drugiego segmentu, skutecznym argumentem może okazać się nauka asertywności w związku i stawianie granic, w zgodzie ze sobą i bez krzywdzenia drugiej osoby. Widzisz różnicę?

SKUTECZNE KOMUNIKATY, TRAFIONA ARGUMNETACJA POWINNA WYNIKAĆ Z CELU KOMUNIKACJI I PERSONY

Dlatego właśnie przejście przez powyższe punkty, które opisałam powyżej jest naprawdę bardzo ważne. Nawet tworząc reklamy w Menadżerze Reklam Facebooka wrócisz do tych dwóch punktów: CELU I PRESONY. Bo skuteczna reklama zaczyna się na kartce — od określenia, kim jest odbiorca, jakie ma bolączki i czego szuka. Content marketing w branży rozwojowej jest naprawdę bardzo ważny — bo jak już wspominałam — zbliża do Ciebie Twoich klientów, buduje pozytywne doświadczenia i wpływa na zapamiętywanie.

najlepsze-newslettery

Zapisz się do NEWSLETTERA!

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-miala, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉 Widzimy się już niebawem!

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Pr w torebce
Cześć! Nazywam się Olga, jestem specjalistą ds. marketingu i influencerem własnego życia 🙂 Cieszę się, że jesteś na mojej stronie, na której piszę o mojej pracy, dzielę się wiedzą, technikami i narzędziami, które pomagają w codziennych zadania marketingowca, właścicieli biznesów oraz tych, którzy aktywnie działają w Social Mediach.

Kup e-book

Co znajdziesz w poradniku?

✅ 5 skutecznych strategii na zwiększenie zasięgu na Instagramie (organicznie)
✅ 5 przykładów wykorzystania wyżej wymienionych strategii na przykładzie różnych biznesów
✅ 16 wskazówek ogólnych, aby prężniej rozwijać swoje konto
✅ 5 odrębnych instrukcji do szybkiego, samodzielnego wdrożenia
✅ 18 stron praktycznej wiedzy

Opinie

Poprzedni
Następny

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Torebka kreatywnych i skutecznych narzędzi

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-maila, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉

Widzimy się już niebawem!

instagram-swipe-up