fbpx

Fanpage czy grupa na Facebooku? Plusy, minusy i sporo argumentów.

Wraz ze zmniejszającymi się zasięgami organicznymi na Facebooku, coraz częściej dostaję pytania o to, czy prowadzić swoje działania na fanpage, czy lepiej budować swoją społeczność w oparciu o grupę. Nie ma tutaj jednej uniwersalnej recepty na każdy biznes. Są jednak pewne plusy i minusy, każdego z rozwiązań. Fanpage czy grupa na Facebooku? Oto jest pytanie!

Fanpage czy grupa na Facebooku — to wszystko zależy od Twoich potrzeb

Gdybym miała szybko odpowiedzieć Ci na pytanie, co lepiej wybrać, grupę czy fanpage na Facebooku, jednoznacznie wskazałabym na potrzebę wskazania, co tak naprawdę chcesz uzyskać.

Pamiętaj! Fanpage, to miejsce dzięki któremu inni dowiadują się o Tobie. To wizytówka i miejsce w sieci, którego głównym celem jest rozwój Twojej marki. Rozwój ten następuje poprzez prowadzone kampanie, które sprzedają i poszerzają zasięg biznesu.

Grupa na Facebooku skupia społeczność wokół jednego, konkretnego tematu. Owszem, możesz w niej sprzedawać i to bardzo „soczyście”, o ile jest zaopiekowana od początku jej działalności a wskaźniki aktywności są zadowalające. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku będziesz mieć ograniczone pole reklamowania produktów i usług.

Jeśli zależy Ci na rozgłosie i budowaniu marki — wybierz fanpage. Chcesz zaciekawić jakimś tematem, omawiać jakiś konkretny temat — wybierz grupę.

Najczęściej spotykanym zestawieniem jest posiadanie fanpage i grupy. Fanpage pełni wtedy rolę prezentacji Twojej osoby, merytorycznej wiedzy czy też produktów i usług. Fanpage może być pierwszym punktem styku (górą lejka), zanim osoba trafi do grupy. Grupa zaś funkcjonuje już dla osób, które Cię lubią, kojarzą i chcą z Tobą się rozwijać. Te osoby mogą być już znacznie bardziej zaangażowane w Twoją historię.

Fanpage czy grupa na Facebooku — istotne różnice

Jeśli zastanawiasz się, co będzie dla Ciebie dobrym wyborem (fanpage czy grupa na Facebooku) warto przeanalizować jakie plusy i minusy niesie ze sobą korzystanie z poszczególnych rozwiązań.

Fanpage na Facebooku

Uważam, że jeśli już decydujesz się na prawdziwe, strategiczne budowanie własnej marki na Facebooku, chcąc nie chcąc, utworzenia fanpage nie pominiesz. Kiedyś i tak Cię on dogoni, sprawdź dlaczego:

  • Fanpage daje Ci możliwość szerokiej promocji. Dotyczy to zarówno reklam sprzedażowych, zasięgowych, ale również wszelkiego rodzaju zapisów na webinaria, szkolenia oraz reklamy REMARKETINGOWE!
  • Fanpage sprzedaje – to tutaj toczy się gra o uwagę i pieniądze Twoich klientów.
  • Strona firmowa na Facebooku POZYCJONUJE CIĘ jako autorytet i nadaje Ci wiarygodności. Pomyśl, że zupełnie inaczej podchodzimy do administratora strony będącego osobą prywatną, a właściciela fanpage, który wie, po co tam jest.
  • Fanpage pomaga w budowaniu wizerunku i poszerzania świadomości marki.
  • Strona biznesowa daje Ci możliwość publikacji LIVE oraz jego promocji. Pamiętaj, że wszystkie LIVE pojawiające się w grupie, nie mogą być w ten sposób udostępnianie na zewnątrz.
  • Fanpage umożliwia Ci prowadzenie płatnych promocji na pozyskanie polubień/obserwacji oraz kampanii skierowanej na cel: aktywność pod postem, którego celem będzie pozyskanie nowych członków grupy. Tak, to jest możliwe.
  • Strona na Facebooku umożliwia również ZAPRASZANIE fanów do przyłączenia się do grupy.
  • Będziesz mieć dostęp do statystyk (zasięg, wyświetlenia, członkowie i wiele innych). Dzięki statystykom szybko dowiesz się, które treści najbardziej odpowiadają Twoim odbiorcom. Twoja strategia marketingowa powinna opierać się o analizę liczb, które dostarczy Ci właśnie strona biznesowa na Facebooku.
  • Masz możliwość bezpośredniego podania informacji na temat własnej działalności. Wyświetlą się one na stronie głównej.
  • Fanpage umożliwia szybkie dotarcie z komunikatem do odbiorcy.
  • Strony biznesowe na Facebooku mogą być połączone bezpośrednio z Instagramem. Daje to możliwość publikacji postów na dwóch platformach jednocześnie.
  • Masz możliwość zacieśniania relacji z odbiorcami poprzez Instagram Story.
  • Bardzo ważnym punktem i dużym plusem fanpage, jest możliwość bezpośredniego połączenia go z grupą na Facebooku. Gdy wstawisz post na Facebooku, będziesz go mogła automatycznie crosspostować w grupie.
  • Chcesz publikować posty w grupie jako firma? Teraz już możesz to zrobić. Możesz wypowiadać się w grupach jako strona na Facebooku.

Bardzo ważna kwestia!

Fanpage na Facebooku charakteryzuje się niskimi zasięgami organicznymi i niestety często słabym zaangażowaniem. Grupy na Facebooku sprzyjają budowaniu relacji z odbiorcami oraz wysokiej aktywności. Dlaczego tak jest? O tym pisałam w artykule poświęconym w całości funkcjonalnościom grup na Facebooku.

Grupa na Facebooku

Grupa na Facebooku to miejsce, w którym skupiasz osoby zainteresowane konkretnym tematem. Dla lepszego zobrazowania przedstawię Ci przykład. Prowadząc działania na Facebooku, mogę dzielić się swoim doświadczeniem marketingowym i edukować społeczność. Poruszałabym tematy zarówno sprzedażowe, ale również wizerunkowe, dotyczące planowania oraz szeroko pojętego, kreatywnego contentu. Mogłabym utworzyć osobną grupę dla osób, które chcą nauczyć się tworzyć pięknego, estetycznego story, ale również dla tych, których interesuje sprzedaż. Zauważ, że osoby chcące uczyć się sprzedaży na Instagramie, niekoniecznie byłyby zainteresowane wiedzą, jak kreślić kółka w aplikacji — stąd skupiłabym moich odbiorców w grupach. Mimo to wiedza ogólna komunikowana na Fanpage byłaby dla wszystkich. To byłby pierwszy punkt styku z moją marką.

GRUPA JEST PO TO, ABY BUDOWAĆ SPOŁECZNOŚĆ WOKÓŁ KONKRETNEGO TEMATU.

  • Grupy na Facebooku charakteryzują się wyższymi zasięgami organicznymi.
  • Społeczności są cały czas rozwijane przez Facebooka. Grupy są wyposażane w kolejne narzędzia do analizy — Facebook cały czas pracuje nad budowaniem ich popularności.
  • Członkowie grup dostają często powiadomienia o nowych aktywnościach. Treści te również wyświetlają się na tablicy głównej użytkownika.
  • Uzyskujemy już bardziej złożone statystyki z aktywności członków grupy na Facebooku.
  • Możliwość tworzenia pokoi i segregacji wartości merytorycznej grupy.
  • Możliwość wyciszania członków grupy na określony czas.
  • Grupy na Facebooku umożliwiają łatwe znalezienie najbardziej aktywnych użytkowników, czyli ambasadorów, najwierniejszych fanów.
  • Możliwość bliskiej interakcji z użytkownikami (rozmowy, toczące się dyskusje)
  • Możliwość uzyskania odpowiedzi na wiele pytań (ankiety, pytania wstępne przed dołączeniem do grupy).
  • Lepsza wizualizacja postów (pogrubienia czcionki, nagłówki).
  • Trzeba liczyć się z tym, że grupa na Facebooku ma nieuporządkowaną strukturę.
  • W grupach na Facebooku łatwo o spam (np. popularne transmisje sprzedażowe).
  • Publikując post z fanpage, będziesz mieć obniżone zasięgi.
  • Grupy posiadają rozbudowany system tagowania członków i przyznawania im specjalnych odznak.

 

FANPAGE — TU ZACIEKAWIASZ SWOIM CONTENTEM I OSOBOWIŚCIĄ.

GRUPA — ZACIEŚNIASZ RELACJE, BUDUJESZ SPOŁECZNOŚĆ WOKÓŁ KONKRETNEGO TEMATU.

Fanpage czy grupa na Facebooku — najgorsze, co możesz zrobić

Widziałam wiele grup na Facebooku, które były traktowane po macoszemu. Najgorszym błędem, jest traktowanie grupy jako własnej strony biznesowej, brak prowokowania do dyskusji i wrzucanie na nią tylko postów promocyjnych własnych produktów. Podejrzewam, że sama nie będziesz chciała w takiej grupie być, dlatego też nie traktuj jej jak słupa ogłoszeniowego — nie warto.

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

O mnie

Pr w torebce
Cześć! Nazywam się Olga, jestem specjalistą ds. marketingu i influencerem własnego życia 🙂 Cieszę się, że jesteś na mojej stronie, na której piszę o mojej pracy, dzielę się wiedzą, technikami i narzędziami, które pomagają w codziennych zadania marketingowca, właścicieli biznesów oraz tych, którzy aktywnie działają w Social Mediach.

Kup e-book

Co znajdziesz w poradniku?

✅ 5 skutecznych strategii na zwiększenie zasięgu na Instagramie (organicznie)
✅ 5 przykładów wykorzystania wyżej wymienionych strategii na przykładzie różnych biznesów
✅ 16 wskazówek ogólnych, aby prężniej rozwijać swoje konto
✅ 5 odrębnych instrukcji do szybkiego, samodzielnego wdrożenia
✅ 18 stron praktycznej wiedzy

Opinie

Poprzedni
Następny

Instagram

Torebka kreatywnych i skutecznych narzędzi

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-maila, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉

Widzimy się już niebawem!

instagram-swipe-up