fbpx

Grupy na Facebooku – kompletny poradnik

Nie znam dziś osoby, która nie byłaby zapisana do chociażby jednej grupy na Facebooku. Powodów jest kilka: skupienie ludzi wokół jednego, konkretnego tematu, często wartość merytoryczna dla odbiorcy, realna i szybka pomoc w przypadku pytań i wątpliwości użytkownika i zdecydowanie wyższe zasięgi organiczne. Powodów, dla których administratorzy stron firmowych na Facebooku powinni zdecydować się na stworzenie własnej grupy jest jednak znacznie więcej.

Strategia względem grup na Facebooku

Facebook oficjalnie wspiera rozwój grup na Facebooku, zacieśniając relację pomiędzy użytkownikami sieci i dając im szansę odnalezienia pomocy wśród innych użytkowników serwisu.


Kluczowe działania, które wspomagają rozwój grup na Facebooku:
• Osobna zakładka do zarządzania grupami na Facebooku. Zawiera spis wszystkich grup, do których jest zapisany użytkownik, osobną tablicę, na której wyświetlają się najnowsze posty (aktualności) oraz zakładkę „Powiadomienia”.
• Grupy na Facebooku mają zdecydowanie wyższe zasięgi niż strony firmowe.
• Użytkownik zapisujący się do grupy automatycznie będzie dostawać powiadomienia wyróżnione. Każda nowa osoba dołączająca do grupy automatycznie ją OBSERWUJE. Niewiele osób decyduje się na wyłączenie tych dwóch opcji, dzięki czemu posty w grupie mają szerokie pole dotarcia.
• Mark Zuckerberg cały czas usprawnia grupy na Facebooku, dodając nowe opcje, osobną analitykę i zmieniając interfejs pod kątem doznań użytkownika.

Dlaczego grupy cieszą się taką popularnością? Tworzenie społeczności wokół jednego tematu daje nam pewność, że osoby zgromadzone są realnie zainteresowane daną problematyką. Dodatkowo użytkownicy chętniej angażują się w dyskusje, wiedząc, że ich reakcje nie wyświetlą się w aktualnościach znajomych i rodziny. Grupy na Facebooku są dzisiaj odpowiednikiem dawnych forów internetowych. Każda z grup ma swojego administratora, który zarządza treściami pojawiającymi się na tablicy ogłoszeń oraz dokonuje wstępnej selekcji jej członków. Użytkownicy mają również poczucie „elitarności” — jako pierwsi dostają powiadomienia o nowościach, promocjach, nowych formach edukacyjnych itp.

grupa-na-facebooku

Grupy na Facebooku — co powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz

Jest bardzo wiele czynników, nad którymi należy się pochylić, przed stworzeniem grupy na Facebooku. Na początku musimy przemyśleć, do kogo grupa będzie kierowana i jakie cele ma spełniać. Jest to o tyle ważne, aby dobrać odpowiednią, łatwo wyszukiwaną i zgodną z tematyką nazwę oraz rodzaj grupy.
Każdy rodzaj grupy charakteryzuje się innymi zmiennymi. Do wyboru masz 6 typów. Typ grupy możesz zmienić w każdej chwili. Sprawdźmy, jakie dają nam możliwości.

grupy-na-facebooku

Grupa ogólna – najczęściej spotykany typ grup na Facebooku. Użytkownicy mogą swobodnie wymieniać się swoim zdaniem, publikować posty w grupie, prowadzić dyskusje oraz dzielić się wartościowym contentem. Mogą to być na przykład grupy dyskusyjne o książkach, jeździectwie, skupione wokół tematów rozwojowych i wielu innych.


Grupy kupna i sprzedaży — posty użytkowników wyświetlają się tutaj jako oferty sprzedaży z ceną, szczegółowym opisem produktu, mapką dojazdu i opcją „Wyślij wiadomość”. W poście mamy również wymóg określenia ceny i waluty zakupu.


• W grupie można prowadzić dyskusje i udostępniać content z innych stron w zakładce „Dyskusja”.
• Użytkownik ma dostęp do zakładki „Twoje przedmioty”, z której zarządza swoimi ofertami.
• W grupie mamy dostęp do ogłoszeń z wydarzeniami dotyczącymi sprzedaży.
• Możliwość zarządzania tematami po hashtagach.

Grupa dla graczy — dedykowana uczestnikom turniejów. Grupa zrzesza fanów gier komputerowych, planszowych i sportu. Jeśli prowadzisz sklep z grami lub interesujesz się podobnym tematem, ta grupa będzie dla Ciebie idealna.

Grupa edukacyjna w modułach — grupa kursowa dla uczestników wydarzenia. W grupie możesz stworzyć serie modułów podzielonych na konkretne lekcje, które członkowie będą mogli odznaczyć jako ukończone. Możesz w niej przygotować również różne quizy i śledzić postępy członków w nauce.

• Administrator grupuje posty i może zmienić kolejność ich wyświetlania. Uzytkownik odznacza ukończone „zadania”.

 

Grupa z ofertami pracy — posiada szablony z wynagrodzeniem, lokalizacją i godzinami pracy.

• W grupie możemy użyć zakładki „Mentoring”. Pomaga nam ona znaleźć osób, które pomogą nam w rozwoju naszych umiejętności lub doradzą w kwestiach zawodowych.


Grupa zrzeszająca rodziców — grupa, w której rodzice mogą wypowiadać się anonimowo na problematyczne tematy. Anonimowy post to post bez imienia i nazwiska autora. Jeżeli członek prosi o opublikowanie postu bez imienia i nazwiska, będą one nadal widoczne dla administratorów i moderatorów grupy. Dodatkowo grupa na Facebooku wyposażona jest w zakładkę „Mentoring”. Tak jak w przypadku grup z ofertami pracy, użytkownicy mogą radzić się doświadczonych kolegów z grupy.

Grupa na Facebooku – optymalizacja i wyświetlanie

1. Odpowiednia nazwa grupy
Grupa na Facebooku powinna mieć nazwę opracowaną pod kątem SEO. Tytuł powinien zawierać słowa kluczowe, po których użytkownik znajdzie ją w wyszukiwarce. Najlepiej, aby nazwa była prosta, krótka i mówiąca wprost, o czym jest grupa.

Załóżmy, że prowadzisz ośrodek zajmujący się leczeniem chorób przewlekłych. Zastanawiasz się jaki tytuł grupy będzie dla Ciebie odpowiedni. Możesz utworzyć grupę o nazwie: „Leczenie chorób przewlekłych”. Pytanie, czy grupa ta, nie będzie dla Ciebie zbyt szeroka? Jakimi chorobami zajmuje się Twój ośrodek? Czy są to wszystkie choroby? Czy chcesz skupiać wokół siebie wszystkich chorych? A może Twój ośrodek zajmuje się wąską grupą chorób?
W tym przypadku segregujemy grupy docelowe. Jeśli zależy Ci na dotarciu do osób zmagających się na przykład z chorobami jelit, nazwa grupy na Facebooku będzie brzmieć całkowicie inaczej, niż pierwotna. Na przykład: „Choroby jelit. WZJGCrohn. Leczenie i wsparcie”.

Zauważ, że w tym przypadku trafiam do osób, które wpiszą w wyszukiwarkę słowo jelita, choroby jelit oraz nazwy schorzeń: WZJG, oraz Crohn.

2. Ustawienia prywatności grupy na Facebooku

W tym momencie możemy ustawić naszą grupę jako prywatną albo publiczną. Jeśli opublikujemy naszą grupę jako publiczną, każdy użytkownik Facebooka będzie mógł podejrzeć jej zawartość, dodać post, skomentować, zobaczyć liczbę członków i kim są administratorzy. Czy warto ustawiać grupę jako publiczną? Według mnie nie. Grupa zamknięta nadaje pewnej elitarności, prestiżu. Zamknięte grono daje użytkownikom więcej swobody w wyrażaniu własnej opinii. Ponieważ grupa jest zamknięta, posty użytkowników nie pojawiają się na ich publicznych tablicach.


Wybierając grupę prywatną, mamy pewność, że jej zawartość trafia tylko do członków Facebookowego forum. Co więcej, możemy wybrać dodatkowe dwie opcje, które pozwolą nam „schować” naszą grupę przed niepożądanymi użytkownikami. Grupę prywatną możemy ustawić jako widoczną (każdy użytkownik będzie mógł wyszukać grupę w wyszukiwarce) oraz ukrytą (tylko członkowie będą mogli znaleźć tę grupę).


UWAGA! Jeśli ustawisz grupę prywatną, nie będziesz mogła zmienić jej na publiczną! Zmiana grup prywatnych na publiczne nie jest możliwa z powodu ochrony prywatności członków grupy.


Aby ułatwić użytkownikom wybór, czy dołączyć do grupy prywatnej warto zadbać o jej odpowiedni, przekonywający opis. Co mam na myśli? W opisie grupy napisz wprost, co użytkownik znajdzie na grupie — wskazówki, porady, merytoryczne treści, spotkania na żywo z ekspertami oraz nowości. Jakikolwiek temat grupy wybierzesz, warto, aby jej opis wskazywał na korzyści, jakie użytkownik uzyska, przyłączając się do twojej społeczności.

3. Personalizacja, jako składnik wyróżniający


Tym, co wyróżnia twoją grupę na Facebooku, jest:

Banner główny — staraj się, aby obraz w tle był estetyczny i przykuwający uwagę. Możesz umieścić na nim nazwę grupy, logo swojej marki, dane kontaktowe lub ogłoszenie o bieżących wydarzeniach w grupie. Widziałam już różne opcje wykorzystania tego miejsca. Pierwszym punktem styku dla odbiorcy twojej grupy jest właśnie banner! Dlatego tak ważne jest, aby był interesujący. Pliki zdjęć nie mogą być większe niż 4 MB i muszą być zapisane w formacie JPGPNG, GIF, TIFF, HEIF lub WebP.

Kolor grupy — w ustawieniach grupy dostosuj kolor zgodny z twoją marką, zmień adres URL na prosty i czytelny oraz powiąż społeczność z własną stroną na Facebooku. Kolor grupy możesz wybrać z zaproponowanej palety barw oraz „wyciągnąć” kolor ze zdjęcia wczytanego jako banner.

UWAGA! Kiedy grupa będzie liczyć ponad 5000 członków, nie będzie można ponownie zmienić adresu URL nadanego w tej sekcji ustawień.

• Znaczniki — wybierz maksymalnie 2 znaczniki, aby ułatwić innym odkrycie Twojej grupy. Wszyscy użytkownicy Facebooka mogą zobaczyć te znaczniki, a członkowie grupy zostaną powiadomieni, jeśli je zmienisz.
• Lokalizacja — ta opcja umożliwia przypisanie grupy do konkretnego obszaru działalności. Prowadzisz grupę dla osób z twojego miasta? Ustaw lokalizację i ciesz się społecznością lokalną. Dzięki ustawieniom lokalizacji twoja grupa będzie wyskakiwać jako proponowana osobom zamieszkującym dane miasto.

JAK POWIĄZAĆ GRUPĘ NA FACEBOOKU ZE STRONĄ FIRMOWĄ

  • Kliknij USTAWIENIA w menu grupy
  • Przejdź do zakładki DOSTOSUJ GRUPĘ
  • Przypisz stronę firmową w sekcji PRZYNALEŻNOŚĆ GRUPY
grupy-na-facebooku

Korzyści związane z połączeniem grupy ze stroną firmową:

  • Publikując post na stronie firmowej automatycznie będziesz mogła udostępnić go na swojej grupie. Opcja wyświetli się tuż po publikacji postu.
grupy-na-facebooku
  • Oficjalne, ważne i ogłoszeniowe posty warto publikować na grupie z poziomu strony firmowej (swoją marką).
  • Dzięki powiązaniu twoja strona firmowa (marka) pojawi się podlinkowana tuż pod bannerem. Jest to korzystne z punktu widzenia rozpoznawalności marki i budowania jej eksperckości.

Opis

Opis twojej grupy ma zachęcać użytkownika do dołączenia i cieszenia się wspólnie konsumowanymi treściami. W prosty sposób wytłumacz, czym zajmuje się grupa, jakie „niespodzianki” można w niej znaleźć i jaki jest jej cel. Ogólnie rzecz biorąc, opisz jakie korzyści czekają na odbiorcę po kliknięciu „Dołącz”.
Pamiętaj również o regulaminie grupy. Nie umieszczaj go w opisie, lecz specjalnie do tego przeznaczonej sekcji.

grupy-na-facebooku

Grywalizacja — czy jest potrzebna?

Grywalizacja w grupach na Facebooku to nic innego, jak specjalne odznaki dla członków grupy. Przyznawane są one administratorom, moderatorom, nowym członkom, najbardziej aktywnym użytkownikom oraz inicjatorom konwersacji. Na wielu grupach ten model odznaczeń sprawdza się z dużym sukcesem.

Regulamin grupy na Facebooku

Zasady funkcjonowania grupy na Facebooku są bardzo istotne, nie tylko z punktu widzenia administratorów, ale także użytkowników. O grupę musimy dbać — a raczej o jej wartość merytoryczną.

Tworząc grupę na Facebooku, musisz przygotować się na:
• Spam rozsyłany przez fake konta — są to najczęściej posty promocyjne, sprzedażowe, produktowe oraz transmisje LIVE
• Agresywne lub hejterskie zachowania użytkowników (one wciąż się zdarzają)
• Wprowadzające w błąd, poświadczające nieprawdę posty użytkowników

Aby uniknąć wyżej wymienionych sytuacji, warto wprowadzić pewne ograniczenia.
• Kto może dołączyć do grupy?
• Kto będzie zatwierdzać nowych członków?
• Czy posty użytkowników będą wcześniej zatwierdzane?
Od razu podpowiem ci moje sugestie 😊


Warto, aby nad zatwierdzaniem postów i użytkowników grupy czuwał administrator. Zauważ, że jest to powszechna praktyka: nie wpuszczamy do grupy wszystkich „jak popadnie”. Weryfikujemy użytkowników i ich autentyczność dzięki wstępnym pytaniom. Na czym to polega?


Każda osoba chcąca dołączyć do grupy na Facebooku musi odpowiedzieć do 3 pytań. Ta funkcja pozwoli ci zweryfikować członków, ich intencje oraz cele, które chcą spełnić na grupie.

Pytaniami, z którymi ja spotykam się najczęściej, są:

• Skąd dowiedziałeś się o grupie?
• Jaki zawód wykonujesz?
• Jaka tematyka w grupie najbardziej cię interesuje?
• W jakim mieście mieszkasz?


Oczywiście, pytania mogą być dowolne. Już na wstępie jednak weryfikujesz, z kim masz do czynienia. Jeśli użytkownik oleje pytania i nie odpowie na żadne — to może być dla Ciebie wskazówka — jeśli nie miał czasu poświęcić chwili, aby odpowiedzieć na pytania, to czy będzie wnosić wartość do grupy? Czy to nie jest przypadkiem fake konto?

grupy-na-facebooku

Grupa na Facebooku — reguły, zasady, dobre zachowanie

Facebook sam narzuca pewne dobre zachowania wobec konsumentów grup na Facebooku. W sekcji REGUŁY GRUPY znajdziesz cztery pola, które możesz umieścić w swoim regulaminie. Sama również możesz dodać własne reguły zachowania na grupie.

grupy-na-facebooku

Dlaczego jest to aż tak ważne?
Zarządzam grupami, w których od czasu do czasu wpadnie mi mały „kwiatek”. Usuwając post z grupy, mogę odwołać się do zasad, które dana publikacja naruszyła.

UWAGA!

Użytkownika, który naruszył zasady twojej grupy możesz z niej usunąć, zablokować możliwość dodawania postów na stałe lub czasowo.

najlepsze-newslettery

Zapisz się do NEWSLETTERA!

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-miala, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉 Widzimy się już niebawem!

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Pr w torebce
Cześć! Nazywam się Olga, jestem specjalistą ds. marketingu i influencerem własnego życia 🙂 Cieszę się, że jesteś na mojej stronie, na której piszę o mojej pracy, dzielę się wiedzą, technikami i narzędziami, które pomagają w codziennych zadania marketingowca, właścicieli biznesów oraz tych, którzy aktywnie działają w Social Mediach.

Kup e-book

Co znajdziesz w poradniku?

✅ 5 skutecznych strategii na zwiększenie zasięgu na Instagramie (organicznie)
✅ 5 przykładów wykorzystania wyżej wymienionych strategii na przykładzie różnych biznesów
✅ 16 wskazówek ogólnych, aby prężniej rozwijać swoje konto
✅ 5 odrębnych instrukcji do szybkiego, samodzielnego wdrożenia
✅ 18 stron praktycznej wiedzy

Opinie

Poprzedni
Następny

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Torebka kreatywnych i skutecznych narzędzi

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-maila, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉

Widzimy się już niebawem!

instagram-swipe-up