fbpx

11 przykazań dobrego newslettera czyli email marketing w praktyce.

Aż 3 do 4 Polaków dostaje codziennie do 20 maili promocyjnych – tak zaczyna się najnowszy raport portalu Interaktywnie.com. I o ile nie byłoby nic w tym złego, to jednak denerwują nas setki otrzymywanych reklam. Jak powinien być napisany newsletter, aby był skuteczny i naprawdę sprzedawał?

Mówi się, że newslettery (e-mail marketing) nie są już skutecznym narzędziem marketingowym. Jest to błędne oskarżenie, wynikające z kosztów poniesionych na spełnienie zaostrzających się przepisów RODO oraz rozpowszechniającą się ślepotę barterową. Nie ma się co łudzić, dzisiaj marketerzy wydają więcej na marketing w wyszukiwarkach oraz działania w kanałach social media. Jednak dobrze napisany newsletter wciąż sprzedaje i chociaż stał się bardziej wymagający, jest angażującym narzędziem marketingowym.

Jak zatem powinien być napisany newslleter, aby był skuteczny?

Pomimo że walka o zainteresowanie konsumenta bywa ciężka, newsletter zrzucił na dalszy plan długą ilość tekstu, stawiając na pierwszym planie kwestie wizualne.

1.Skuteczne newslletery to takie, których tekst jest krótki, posiada pogrubienia, akapity, wypunktowania, wyróżnienia i bardzo ładną, estetyczną szatę graficzną.

Teksty zawierające bardzo dużą ilość tekstu, na starcie są sfaulowane. Niewielu z nas ma czas na czytanie długich, nawet mądrych i wartościowych tekstów. Żyjemy w erze skanowania, w której jednolity tekst, odstrasza i nie sprzedaje. Przeciętny internauta „skanuje” wiadomości i strony internetowe w poszukiwaniu informacji, które są dla niego pożyteczne. Czas zmusza nas do tworzenia zwięzłych, chwytliwych haseł i ograniczania ilości tekstu. I nie ma się co oszukiwać, Ty robisz tak samo.

2. Spersonalizowany newsletter – nie zapomnij o tym

Tak. Na pewno dostałaś kiedyś wiadomość od marki, która napisała co Ciebie, używając Twojego imienia. To jest właśnie personalizacja. Personalizacje swojej wiadomości możesz ustawić w programie do tworzenia i wysyłania komunikatów. Skuteczny email marketing to dzisiaj nie tylko ładne opakowanie i krótkie hasła. Musisz sprawić, aby odbiorca wiadomości poczuł, jakbyś pisała właśnie do niego. Możesz również ustawić personalizacje, w wiadomościach po wykonaniu akcji oczekiwanej od odbiorcy np. pobranie ebooka. Szczerze powiedziawszy, rzadko już spotykam newslettery, bez personalizacji imiennej.

3. Sposób na intrygujący tytuł

Tytuł Twojego newslettera ma znaczenie. Angażujący i intrygujący, skupia uwagę. W ogromnej mierze to on decyduje o tym, czy ktoś kliknie  Twoją wiadomość, czy też nie. Najprostszym sposobem, jest zaczerpnięcie lekcji z copywritingu.

  • Używaj pytań w tytułach – zastanów się, co ciekawi  lub dręczy Twoją grupę docelową. Uprzedź wątpliwości swojego czytelnika, a następnie zapewnij go, że masz „lekarstwo”, na jego problem. Np. Czy jesteś artystką? Poznaj prawdę, której się nie spodziewasz.
  • Posłuż się wartością dodaną – tak, dobrze czytasz. Już w tytule informuj odbiorcę, że po kliknięciu w jego newsletter, może dostać coś, na czym mu zależy. Jest to skuteczny rodzaj tytułu, którego celem jest osiągnięcie zamierzonego zachowania.
  • Ranking – jest skuteczną metodą na przyciągnięcie oka czytelnika. Polecam połączyć go z wiarygodnymi szczegółami i obietnicą. Np.
    5 niezbędnych narzędzi dla skutecznego menadżera sprzedaży.

  • Korzystaj z newsów – tytuły, które niosą ze sobą nowość i świeżość, skutecznie przykuwając oko. Słowa: nowość, sensacja, odkrycie niosą za sobą kliknięcia, ponieważ z reguły jesteśmy ciekawi świata i chcemy wiedzieć pierwsi o najnowszych dokonaniach  i postępach nauki. Przykładowy tytuł: Odkryto geny definiujące sens życia. Kliknij i rozwiąż test!
  • Baw się słowami – i tutaj musisz wykazać się kreatywnością. Próbuj różnych haseł, baw się w skojarzenia i różne style językowe. Testuj, sprawdzaj, szukaj inspiracji i spraw, aby tytuł był mało banalny. Pamiętaj jednak, że łatwo przesadzić. A wtedy możesz uzyskać odwrotny efekt, od zamierzonego

4. Graficzny newsletter – obrazy mają znaczenie

Wierz mi albo, nie, ale estetyczna i przemyślana grafika ma olbrzymi wpływ na odbiór Twojego przekazu. Odgrywa ona nie tylko formę estetyczną. Masz tylko kilka minut uwagi czytelnika, dlatego musi ona spełniać kilka zasad:

  • grafika musi być estetyczna,
  •  przemyślana,
  • przekazywać informacje (być może to, czego nie możesz przekazać w tekście, możesz pokazać obrazem)
  • być spójna,
  •  wyróżniająca się i czytelna (nie powinna zawierać zbyt dużo szczegółów)
  •  grać na skojarzenia.

Grafika powinna znajdować się po lewej stronie. To od tej strony jesteśmy nauczeni czytać, dlatego odbiorca powinien natknąć się na coś, co przykuje jego uwagę. Bardzo skuteczną formą przekazu w grafice są ludzkie twarze. Warto je umieszczać na początku wiadomości, w pierwszym, głównym newsie. Nie należy jednak z nimi przesadzać.

Jeśli jesteś pozbawiona pomocy grafika, do stworzenia skutecznego newslettera możesz wykorzystać ogrom szablonów i programów w Internecie. Najpopularniejszym narzędziem będzie Canva. Znajdziesz tam nie tylko szablony do newslettera, ale także do bannerów reklamowych oraz grafik do Social Mediów.

5. Informacje kontaktowe to złoto

Newsletter ma określone zadanie. W większości wypadków jest to sprzedaż produktów, usług, lub informacja. Nie podając informacji kontaktowych jesteś narażony na stratę. Odbiorca nie może kupić Twoich produktów ani skontaktować się z Tobą. Baaa! Przekierowanie do strony docelowej i kontakt muszą się znaleźć w newsleterze dwa razy i być odpowiednio wyróżnione.

6. Newsletter to korzyść, dlatego mów językiem korzyści

Odbiorca chce wiedzieć, jak Twój produkt może rozwiązać jego problem i mu pomóc. Złota zasada brzmi: patrz na newsletter przez pryzmat odbiorcy i tego, co chciałby kupić, a nie tego, co Ty chcesz sprzedać. Przedstaw mu korzyści, które wynikają z zakupu produktu lub kliknięcia w link. Postaw się na jego miejscu albo po prostu go zapytaj, czego oczekuje.

7. Czy email marketing powinien być pisany formą oficjalną?

Email marketing stawia bardziej na mniej oficjalną formę przekazu. Rzadko spotykam się z oficjalnym zwrotem Pan/Pani. Wybór należy do Ciebie. Warto jednak zauważyć, że newsletter jako rodzaj komunikacji bezpośredniej znacznie zbliża nas do odbiorcy, gdy zwracamy się do niego na: Ty. Jest to bardzo powiązane z tym, jak chcemy, aby postrzegano naszą markę i w jakiej jesteśmy branży.

8. Historie sprzedają

Dobrze opowiedziana historia sprzedaje. Nawiązując do emocji, problematycznych sytuacji, roli bohatera i osiągnięcia celu, możemy skutecznie nakłonić odbiorcę do zainteresowania się naszym przekazem.  Historie zapadają w pamięć  i sięgają głębiej niż zwykły przekaz. Odbiorcy newslettera nie tylko powinni zostać bohaterami Twoich opowieści, ale powinni zacząć kojarzyć Twoją ofertę jako tą, której pragną. Więcej na ten temat, napisałam tutaj.

e-mial marketing

9. Alty też mają znaczenie, ale o co właściwie chodzi?

Alty to teksty, które wyświetlają się w treści wiadomości w miejscu, w którym obrazki jeszcze się nie wczytały.  Jest to ogromnie ważne, gdyż w momencie odbioru wiadomości, masz szanse na przekonanie odbiorcy, aby kliknął i pobrał Twoją wiadomość. Jak tego dokonać? Musisz pamiętać o nadaniu odpowiedniej zachęty oraz zadbać o jej CZYTELNOŚĆ. Tak: do czternastu znaków masz spokojną głowę. Schody zaczynają się, gdy Twój tytuł jest dłuższy. Pomoże wtedy zastosowanie odpowiednich kodów i kreatywność.

10. Używaj słów NEONÓW

Słowa neony to takie, które wręcz krzyczą i w maksymalny sposób zwracają naszą uwagę na dany temat. Słowa te wywołują najsilniejsze emocje jak na przykład strach, fascynacje, energię, pożądanie. Możesz użyć też słów, które obiecują pewny zysk. Nie ważne czy jest to dodatkowa, darmowa wartość czy po prostu plik pieniędzy. Przykuwają oko i są skuteczne:

Bezpłatny, extra, masowy, miliard, bogaty, fortuna, nagroda, najlepiej, promocja, przecena, żyła złota, zysk, zniżka, skarb, upominek, potrójny, poczwórny, oszczędności, okazja, ogromny, niedrogi, największe, niedrogi.

Możesz również zaciekawić odbiorcę, przedstawiając mu jakąś tajemnice i broniąc dostępu do zakazanego owocu. Wtedy warto użyć takich słów:

Czarny rynek, informator, dziwny, poufne, tajemnica, zapomniany, tylnymi drzwiami, przemycać, ocenzurowane, zakazane, tuszować, niedostępny, kontrowersyjny, autoryzowany.

11. Ilość informacji od Twoich klientów ma znaczenie

W dobie zwielokrotnionych oszustw i wykorzystywania danych, przeciętny konsument jest zrażony do podawania ich w dużych ilościach.  Emial marketing skupiony na zbieraniu dużej ilości danych już nie działa. Nie ma się co dziwić, widząc dużo pustych pól do wypełnienia w  rejestracji,  mam ochotę odejść od komputera i nigdy nie wracać. Dokładnie wypytywanie o dane przy rejestracji może odstraszać, ponieważ:

  • chronimy swoje dane,
  • nigdy nie mamy czasu na wypełnianie setki informacji.

Zachowaj umiar. Formularz w newsletterze (lub w innych działaniach email-marketingu) powinien zawierać maksymalnie 3 zwięzłe, kluczowe pytania. Tyle wystarczy.

najlepsze-newslettery

Zapisz się do NEWSLETTERA!

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-miala, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉 Widzimy się już niebawem!

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

One Response

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Pr w torebce
Cześć! Nazywam się Olga, jestem specjalistą ds. marketingu i influencerem własnego życia 🙂 Cieszę się, że jesteś na mojej stronie, na której piszę o mojej pracy, dzielę się wiedzą, technikami i narzędziami, które pomagają w codziennych zadania marketingowca, właścicieli biznesów oraz tych, którzy aktywnie działają w Social Mediach.

Kup e-book

Co znajdziesz w poradniku?

✅ 5 skutecznych strategii na zwiększenie zasięgu na Instagramie (organicznie)
✅ 5 przykładów wykorzystania wyżej wymienionych strategii na przykładzie różnych biznesów
✅ 16 wskazówek ogólnych, aby prężniej rozwijać swoje konto
✅ 5 odrębnych instrukcji do szybkiego, samodzielnego wdrożenia
✅ 18 stron praktycznej wiedzy

Opinie

Poprzedni
Następny

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Torebka kreatywnych i skutecznych narzędzi

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-maila, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉

Widzimy się już niebawem!

instagram-swipe-up