Karuzela na Instagramie, chociaż dostępna od trzech lat swój największy wzrost popularności w Polsce osiągnęła dopiero w 2020 roku. Ten trend musiał do nas w końcu zawitać jak zdecydowana większość amerykańskich zachowań. Karuzela na Instagramie to dzisiaj must have profili merytorycznych, które w łatwy, przejrzysty sposób chcą szerzyć swoją wiedzę, nie bombardując czytelnika długimi epopejami pod postem. Przyjrzyjmy się jej skuteczności.
Karuzela na Instagramie wczoraj i dziś
Dziś profile na Instagramie, które wykorzystują karuzele, biją na głowę zasięgi zwykłych, pojedynczych postów. Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest kilka. Karuzela na Instagramie to przede wszystkim przejrzystość. Nie zapomnijmy, że karuzela to rodzaj infografiki. Infografiki zaś cieszyły się popularnością już od dawien dawna na Pintereście. Infografiki mają za cel w prosty, graficzny sposób przedstawienie tematu z jak najmniejszą ilością tekstu. To powoduje, że jest atrakcyjna.
- Bez konieczności pisania długich tekstów wyjaśniających.
- Bez czytania i doszukiwania się rozwiązania w tekście.
Jest jeszcze jeden powód.
Użytkownik, który skroluje swoją tablicę z nowymi zdjęciami obserwatorów widzi Twoje zdjęcie. Jeśli go nie zainteresuje – przewija dalej. Karuzela jest sposobem na jego dłuższe zatrzymanie na publikacji. Im dłużej patrzymy na daną treść, tym atrakcyjniejsza wydaje się dla samego algorytmu. Samo przewijanie zaś tworzy dla nas szanse, że kolejne publikacje bardziej spodobają się użytkownikowi, niż ta pierwsza. A to poskutkuje wzmożoną aktywnością.
Karuzela na Instagramie prawdę Ci powie
Portal socialinsider przeprowadził bardzo ciekawe badania na temat zaangażowania pod karuzelami oraz ich popularnością. Przyjrzyjmy się kluczowym wnioskom:
- Karuzela na Instagramie to najbardziej angażujący post. Publikacja stanowi 1,92% średniego zaangażowania.
- Najpopularniejsze karuzele mają dwa slajdy (33,10%) lub trzy slajdy (19,69%).
- Karuzela na Instagramie, która wykorzystuje wszystkie dziesięć slajdów, wykazuje średni wskaźnik zaangażowania przekraczający 2%.
- Częściej udostępniamy karuzele z obrazami (88,8%), jednak największy wskaźnik zaangażowania generują te, które zawierają video (2,33% na post).

Czy to zmierzch pojedynczych obrazów na Instagramie
Według najnowszych danych karuzela na Instagramie jest coraz częściej wykorzystywana na całym świecie. W 2019 roku publikacje pojedynczego zdjęcia stanowiły 70,79% podczas, gdy w 2020 roku odsetek ten spadł do 67,82%. Czy to oznacza, że czeka nas rychły koniec pojedynczych zdjęć w naszych feedach na Instagramie? Osobiście sądzę, że tak, ale nie aż w takim dużym stopniu, jak prognozują to zagraniczne portale.
Przede wszystkim na pewno swoją cegiełkę do publikacji na Instagramie dołożył Tik Tok. W kwietniu i maju widać wyraźny skok publikacji video w postach na Instagramie, co bardzo łatwo jest połączyć z rosnącą popularnością tejże aplikacji. Filmy z TikToka były bardzo chętnie udostępniane właśnie na Instagramie, często w karuzelach oraz relacjach story.
Dobry zwyczaj na polecenie
Liczba karuzel na Instagramie, zwłaszcza specjalistycznych rośnie z dnia na dzień. Warto wykorzystać wnioski płynące z badań ich skuteczności, gdyż dobrze zaprojektowana karuzela, potrafi zdziałać cuda. Dlaczego? Tylko 4,9% karuzel zawiera zachętę do przewinięcia publikacji w lewo. Zachęta działa lepiej na użytkownika. Zwiększa średni współczynnik zaangażowania z 1,83% do 2%.
Dla kogo karuzela na Instagramie będzie najlepsza
Karuzela daje nam wiele możliwości publikacji. Od zaprezentowania produktu do sprzedaży, aż po filmy instruktażowe i krótkie tipy. Im bardziej kreatywnie przedstawimy dany temat, tym lepsze zaangażowanie pod postem. Według własnych obserwacji statystyk pod karuzelami, które osobiście publikowałam, największą popularnością cieszyły się filmy instruktażowe, jednak tylko wtedy, gdy były nagrane w prosty, mało skomplikowany sposób.
To również potwierdziły badania. Zgodnie z założeniami karuzele zawierające filmy otrzymują znacznie więcej komentarzy: średnio 26,07 na post. Mieszane karuzele, które zawierają zarówno obrazy, jak i filmy, również działają dobrze, uzyskując medianę 15,99 komentarzy na post.

