fbpx

Klątwa wiedzy, czyli jak komunikować się w mediach społecznościowych

Jeśli promujesz produkt lub usługę, budujesz swoją markę osobistą i dzielisz się swoją wiedzą w mediach społecznościowych, musisz uważać na klątwę. Klątwa ta dotyka czasem nas wszystkich. Brzmi tajemniczo? Klątwa wiedzy jest mechanizmem psychologicznym, który zmieni Twoje postrzeganie dzielenia się wiedzą i prawdopodobnie rozwiąże wiele problemów Twoich klientów. Zacznijmy od początku.

Klątwa wiedzy może wpłynąć na każdego, kto tworzy komunikaty marketingowe lub promuje się w sieci.

Klątwa wiedzy to uprzedzenie poznawcze. Pojawia się, gdy komunikując się z innymi, nieświadomie zakładasz, że inni wiedzą o czym mówisz, ponieważ dla Ciebie omawiana kwestia, jest oczywista. Gdy już czegoś się nauczyłaś, albo doświadczyłaś, nie pamiętasz już jak to było być pozbawioną wiedzy, którą teraz posiadasz.

Tłumacząc najprościej – będąc specjalistą w danym temacie, możesz ulec złudzeniu, że rzeczy o których mówisz, są OCZYWISTE – dlatego inni również TO wiedzą i stosują. Niestety, niekoniecznie tak jest.

Klątwa wiedzy oznacza, że im lepiej jesteś z czymś zaznajomiony, tym trudniej zrozumieć Ci, że Twój odbiorca może nie wiedzieć tego co Ty. Po prostu nauczyłaś się czegoś i nie patrzysz już świeżym spojrzeniem na dany temat.

Jak klątwa wiedzy wpływa na Twoją komunikację i sprzedaż produktów w mediach społecznościowych

Klątwa wiedzy nakłada nam klapki na oczy. W jaki sposób? Pokażę Ci to na przykładzie:

Mówię: „Usuń _ w ALTACH na Wordpresie i wstaw –”.  Wiem co to znaczy, ponieważ mam z tym styczność każdego dnia. Uległabym klątwie wiedzy, gdybym założyła, że TY wiesz o tym również (gdyż dla mnie jest to chleb powszedni).

Tymczasem TY kompletnie nie wiesz, co to jest ten ALT i dlaczego masz usunąć „_”.

Inny przykład:

Podczas sprzedaży produktu lub usługi w mediach społecznościowych używasz pojęć, których znaczenie znane jest Ci już od bardzo dawna. Nie zakładasz przecież, że inni mogliby nie znać, tak (według Ciebie) podstawowych mechanizmów lub pojęć. Edukujesz swoich odbiorców z zakresu swoich usług, jednak wciąż spotykasz się z tymi samymi pytaniami, a co gorsza – odbiorcy nie są zainteresowani Twoją ofertą. Sprawdź czy klątwa wiedzy nie zagościła w Twojej komunikacji.

Jak sprawdzić czy klątwa wiedzy zaprowadziła Cię na manowce

  1. To co dla Ciebie jest oczywiste, nie jest tak dobrze znane przez innych. Nie zakładaj, że nie warto poruszać podstawowych tematów pochodzących z Twojej branży: „bo wszyscy to już wiedzą”. Nie musi tak być! Edukuj na każdym poziomie świadomości.
  2. Trafiają do Ciebie osoby, które zaczynają swoją przygodę z X, oraz te, które miały już z nim styczność. Twój klient/obserwator w mediach społecznościowych może być na różnym stopniu zaawansowania/wiedzy na dany temat. Twoim celem jest stworzenie POTRZEBY, dlatego tak ważne jest, aby osoby nie mające wcześniej styczności z Twoją ofertą rozumiały jej cele i korzyści dla odbiorcy.
  3. Nie używaj zawiłych, trudnych do zrozumienia słów. Dla Ciebie jest to super – pokazujesz się jako ZNAWCA danego tematu. Tymczasem w ten sposób jedynie wykluczasz z grona swoich odbiorców osoby, które nie rozumieją języka branżowego. Mów prostym językiem, a unikniesz pytań.

Negatywne skutki klątwy wiedzy:

  • Niski współczynnik konwersji
  • Mnogość pytań na temat produktu/usługi
  • Niezrozumienie przeznaczenia produktu/usługi
  • Niska klikaność reklamy
  • Niska sprzedaż
  • Brak wyodrębnienia wartości dla odbiorcy

Jak przełamać klątwę wiedzy – badaj, twórz i weryfikuj

  • Uzyskaj perspektywę świeżego spojrzenia

Podaruj produkt lub przedstaw usługę osobie, która ma z nim styczność PIERWSZY RAZ. Przeprowadź z nią wywiad na temat produktu, zanotuj pytania, które zadaje. Pytaj czego nie rozumie, sprawdź czy potrafi do używać i zna jego korzyści.

Zacznij od pomysłu, od szkieletu, prototypu aż po produkt finalny. Obserwuj i notuj. Spróbuj odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości, które pojawiają się w głowie odbiorcy.

  • Poznaj swojego odbiorcę

Kim jest klient, który kupuje Twój produkt? Dlaczego go kupuje? Jakie ma problemy? Jak dobrze klient docelowy jest zaznajomiony z Twoją marką, branżą i produktem? Nie zakładaj z góry, że odbiorca wie wszystko. Możesz mieć styczność z odbiorcami na różnym etapie wiedzy.

  • Pokaż, mów, tłumacz

Tłumacz obsługę produktu, wykaż korzyści z kupienia Twojej usługi na różnych płaszczyznach. Nie posługuj się jedynie tekstem. Przytocz przykład działania, nakręć video, wyjaśnij prostymi słowami wartość i użytkowanie. Użyj opinii klientów w materiałach marketingowych, aby zilustrować rzeczywiste zastosowanie Twojej oferty. Zrzuty ekranu, animacje i filmy przedstawiające Twój produkt w akcji mogą zapewnić przejrzystość i zagwarantować zrozumienie.

  • Zbierz opinie

Regularnie badaj opinie wśród różnych grup odbiorców. Bazuj na klientach, sprawdzaj reakcje na Twojej stronie www oraz pytaj o zdanie nowych pracowników. Szeroka perspektywa da Ci pełny ogląd sytuacji. Od ogółu do szczegółu.

najlepsze-newslettery

Zapisz się do NEWSLETTERA!

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-miala, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉 Widzimy się już niebawem!

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Pr w torebce
Cześć! Nazywam się Olga, jestem specjalistą ds. marketingu i influencerem własnego życia 🙂 Cieszę się, że jesteś na mojej stronie, na której piszę o mojej pracy, dzielę się wiedzą, technikami i narzędziami, które pomagają w codziennych zadania marketingowca, właścicieli biznesów oraz tych, którzy aktywnie działają w Social Mediach.

Kup e-book

Co znajdziesz w poradniku?

✅ 5 skutecznych strategii na zwiększenie zasięgu na Instagramie (organicznie)
✅ 5 przykładów wykorzystania wyżej wymienionych strategii na przykładzie różnych biznesów
✅ 16 wskazówek ogólnych, aby prężniej rozwijać swoje konto
✅ 5 odrębnych instrukcji do szybkiego, samodzielnego wdrożenia
✅ 18 stron praktycznej wiedzy

Opinie

Poprzedni
Następny

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Torebka kreatywnych i skutecznych narzędzi

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-maila, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉

Widzimy się już niebawem!

instagram-swipe-up