Lead Magnet to obowiązkowe narzędzie pozyskiwania kontaktów do potencjalnych, przyszłych klientów. Zawsze proponuję wykorzystywanie lead magnetu moim klientkom (nawet w najprostszej formie), które chcą sprzedawać swoje produkty i usługi w internecie. Pomysł na lead magnet, wbrew pozorom nie musi być tak prosty i oczywisty, jak mogłoby się wydawać. Tradycyjne e-booki nie są już aż tak bardzo skuteczne, jak kiedyś. Powiem Ci dlaczego.
Pomysł na lead magnet — czy tworzenie produktu „po łebkach” się opłaca
Otwierając Facebooka musisz przyznać, że bardzo często napotykasz propozycje pobrania bezpłatnej treści edukacyjnej w postaci e-booka. Baa! Moda na własne e-booki króluje również na Instagramie — dziś tworzą je zwykli użytkownicy tej aplikacji, nawet jako zachętę do obserwacji własnego profilu. Dzisiaj każdy może wydać e-booka, bez względu na zajmowaną pozycję, zawód czy doświadczenie. Zastanów się jednak, jak wiele e-booków widziałaś, ile z nich pobrałaś, a na koniec — ile faktycznie przeczytałaś. A jeśli już przeczytałaś, to które z nich były w pełni wartościowe? Czy pamiętasz ich zawartość? Strzelam, że było ich niewiele. Wiesz dlaczego? Ponieważ e-booki (lead magnety) krążące po sieci są często pisane powierzchownie. Rzadko spotykam prawdziwe „mięso”, które pozwalam sobie nawet wydrukować, aby mieć je pod ręką i do niego wracać.
Pomysł na lead magnet (którym jest e-book) jest prosty i jeszcze skuteczny. Jednak to też pomału się zmienia. Jesteśmy po prostu zmęczeni setkami propozycji. Mało tego, nauczyliśmy się i wiemy, po co te e-booki są tworzone — aby złapać nasz adres e-mialowy, aby rozszerzyć bazę danych, która następnie będzie wykorzystana do sprzedaży produktów lub usług.
Czy zatem e-book jest zły? Nie, nie twierdzę tak. Chcę jednak zwrócić Twoją uwagę na jego jakość, wartość, korzyści, które dają Twoim przyszłym klientom. Podkreślić, że skuteczny lead magnet nie powinien jedynie zbierać adesy e-mial a posłużyć do rozwinięcia lejka sprzedażowego.
Pomysł na lead magnet to jedno. Samo tworzenie skutecznego e-booka to drugie. Lead magnet musi rozwiązywać problem i dawać twojemu odbiorcy natychmiastowe rozwiązanie. UWAGA! Twój lead magnet powinien być również estetyczny i spójny z twoim key visual. Nawet nie wiesz, jak bardzo aspekty wizualne mogą zrazić do Ciebie odbiorców lub wprost przeciwnie — zmusić do szerszego zapoznania się z ofertą.
Pomysł na lead magnet to nie wszystko — liczy się konstrukcja
Zanim przejdę do omówienia różnych typów lead magnetów, chcę, abyś zawsze pamiętała o trzech składnikach dobrej „przynęty”. A raczej o jednej konstrukcji, która sprawi, że Twój lead magnet będzie wartościowy.
Przed jego stworzeniem zawsze zweryfikuj jego cel oraz wiedzę w nim zawartą.
1. Jaki problem ma Twój klient?
2. Jaka wynika potrzeba z problemu, określonego w punkcie pierwszym?
3. Czy ten problem zostanie rozwiązany w treści zawartej w lead magnet?
4. Jakie korzyści wynikają z zaspokojenia potrzeby/rozwiązania problemu?
Jeśli odpowiedzi na te pytania są rozmyte, mało precyzyjne, być może Twój lead magnet nie spełnia określonej przez Ciebie roli.
Dzisiaj najskuteczniejsze lead magnety to te, które naprawdę dają odbiorcy wartościową, często niespotykaną wiedzę. Zauważ, że w internecie jest wiele informacji, jednak często jest ona szczątkowa lub potraktowana pobieżnie. Najlepsza wartość generuje największe zainteresowanie. Skąd jednak wiedzieć, czego potrzebują Twoi klienci?
· Monitoruj internet — sprawdzaj trendy w Google Trends oraz wyniki wyszukiwań w Google –— pomoże Ci w tym Senuto.
· Masz pomysł na lead magnet? Sprawdź treści na ten temat w wyszukiwarce Google. Zweryfikuj wartość wyszukiwań, sprawdź, czy wszystko na ten temat zostało już powiedziane. Jeśli nie, zanotuj wszystkie kwestie pominięte przez autorów. Sprawdź dyskusję w grupach na Facebooku oraz inne wypowiedzi zawarte w mediach społecznościowych. Jeśli zdecydujesz się pisać na ten temat, stwórz najlepszy, szczegółowy materiał.
· Notuj najczęściej zadawane pytania przez swoich klientów — to oni są często najlepszym źródłem inspiracji.
· Sprawdzaj zagraniczne portale branżowe i blogi — umówmy się, że wszystko przychodzi do nas z zagranicy, rzadko odwrotnie.

Skuteczne pomysły na lead magnet — inne, niż e-booki
Umówmy się, że do opisania pomysłów na lead magnet w formie e-booka zaraz wrócimy. Teraz pokażę Ci skuteczniejsze i MOCNO ANGAŻUJĄCE lead magnet, które dziś są rzadko spotykane, ale generują lepsze wyniki, niż standardowy e-book.
1. Mini kurs e-mialowy
To jeden z tych lead magnetów, które wymagają pracy i przygotowania, ale skutecznie angażują i są naprawdę wartościowe. Użytkownik, zapisując się na kurs, wie, że wiedza zdobyta podczas szkolenia będzie praktyczna, zwłaszcza jeśli dodamy do niego ćwiczenia, dedykowaną grupę na Facebooku lub workbook. Oczywiście mini kurs e-mialowy może być wstępem do bardziej rozbudowanego płatnego produktu. Kurs, który normalnie będziesz sprzedawać w tradycyjnej ofercie, możesz przerobić na mały moduł, zachęcający do dalszej nauki. W tym przypadku cały kurs może być zakończony CTA — linkiem do zakupu dalszej części szkolenia.Wersja demo płatnego produktu, bezpłatny rozdział
2. Wersja demo płatnego produktu, bezpłatny rozdział
Wbrew pozorom pomysł na lead magnet, jako wersja demo płatnego produktu jest powszechnie znany i stosowany. Zauważ, że często wydawcy w ramach promocji książki, proponują pobranie i zapoznanie się z krótkim e-bookiem, prezentującym zawartość nowej pozycji na rynku. Na pewno chociaż raz pobrałaś kiedyś e-booka, którego celem był zakup finalnej pozycji — pytanie tylko, jak bardzo przekonał Cię on do wykonania pożądanej akcji. Zauważ, że wersje demo często zawierają mniej ciekawe fragmenty danej pozycji — z obawy przed tym, że podane do publicznej wiadomości „mięso” spowoduje, że nabywcy nie będą chcieli kupić całej wersji, aby dowiedzieć się więcej na wybrany temat. Innym powodem może być obawa, że mniej ciekawe informacje zawarte w całym produkcie, będą po prostu słabiej ocenione przez finalnych nabywców, którzy zachęceni tak dobrym demo, spodziewali się równie ciekawej zawartości po zakupie całego produktu. Jest to jednak błędne koło, któremu nie należy ulegać. Zastanów się zatem, czy pierwszy rozdział Twojego e-booka naprawdę coś wnosi? Zakładam, że skoro jest to rozdział rozpoczynający, to jego zadaniem jest dopiero wprowadzenie do tematu. To często nie brzmi zachęcająco.
3. Webinarium
W Polsce webinarium jest jednym z tych lead magnetów, które zyskują coraz większą popularność. Webinar jednak, aby był skuteczny, musi być też wcześniej starannie przygotowany. Nie mówię tutaj jedynie o promocji i zadbaniu o odpowiednią liczbę uczestników, ale przede wszystkim o treść, która będzie na nim wygłoszona. Pomysł na lead magnet w formie webinarium nie jest jednak dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie występują zbyt często lub boją się spotkań „na żywo”.
4. Szkolenie video, film edukacyjny
Według mnie szkolenie video może być ciekawą alternatywą dla webinarium oraz rozszerzoną wersją mini kursu e-mial. Wyobraź sobie, że organizujesz mini kurs e-mial, przesyłając do potencjalnych klinetów video szkoleniowe — angażujące, wartościowe i wysoko skuteczne. Szkolenie video może być również nagrane w jednej, długiej, wartościowej formie. Wybór należy do Ciebie.
5. Nagrania – mini podcast, książki audio
To jest ten pomysł na lead magnet, który wykorzystałam już jeden raz w pracy z moją klientką. Nagrania audio mogą być bardzo skuteczną formą pozyskania leadów oraz PRZYZWYCZAJENIA ODBIORCÓW DO TWOJEGO GŁOSU. Istnieją zawody i produkty, w których głos odgrywa naprawdę ważną rolę. Taki lead magnet przyzwyczaja do stylu wypowiedzi i… angażuje do słuchania i wykonania jakiejś czynności (np. medytacje prowadzone).
6. Bezpłatne konsultacje
Ciekawa opcja, ale czasami ryzykowna. Bezpłatne konsultacje muszą być również mocno przemyślane strategicznie. Najczęściej spotkałam się z krótkimi, 15-minutowymi konsultacjami. Z doświadczenia jednak wiem, że nie każdy zawód może zawrzeć poradę dla potencjalnego klienta w tak krótkim czasie. Widziałam również osoby, które pomimo dużego zainteresowania krótką konsultacją, nie potrafiły na niej sprzedać żadnej usługi towarzyszącej. Wiadomo, powodów może być wiele. Sama musisz określić, czy bezpłatna konsultacja jest dla Ciebie. Zauważ, że bezpośrednio łatwej będzie Ci przekonać do siebie osoby, które zgłoszą się do Ciebie. Z drugiej jednak strony, musisz szanować swój czas i swoją energię. Sama uczestniczyłam w bezpłatnej konsultacji, która trwała aż GODZINĘ! Finalnie poznałam system pracy osoby, u której byłam na konsultacji i przekonałam się, że jest to coś, czego szukam. Ta bezpłatna godzina przekonała mnie, aby wydać wtedy około 5 tys. złotych, aby móc pracować z tą właśnie osobą. Osoba zaś, która udzielała mi konsultacji, sprawdziła, czy jestem jej klientką „idealną” — grupą docelową. Pamiętaj, że bezpłatne konsultacje mogą być dobrym rozwiązaniem, gdy chcesz pracować z określoną grupą osób i dysponujesz małą liczbą „miejsc”.
7. Quizy
Gdy słyszę słowo „Quiz” od razu przed oczami pojawia mi się słynna naklejka w Instagram Stories. I chyba nie bez powodu. Quizy na Instagramie potrafią bardzo mocno angażować. Jeśli zaś ich tematyka trafia do grupy docelowej i jest pożądanym tematem na czasie, generuje bardzo wysokie zasięgi. Wiem z doświadczenia 😉 Ja jednak namawiam Cię do wypróbowania Quizów w formie lead magnetu. I nie musi być to tylko seria e-miali. Quziy możemy wykorzystać w bardzo różnorodny sposób — i to pozostawiam Twojej kreatywności.
8. Raporty
Przykład na lead magnet, który skutecznie przyciągnie te osoby, które bazują i lubią statystyki, dane, badania i konkretne liczby. Jeśli działasz w branży B2B i masz dostęp do specjalistycznych danych, którymi nie może pochwalić się konkurencja — wykorzystaj je, do zebrania leadów kwalifikowanych.
9. Testy z wynikiem końcowym
Testy z wynikiem końcowym spotykam rzadko, ale wiem, że są skuteczną metodą nie tylko zdobycia kontaktu e-mail, ale mogą również pokazać nam, kim są nasi odbiorcy, jakie mają przyzwyczajenia, problemy i poglądy. Wystarczy umieścić krótki test na swojej stronie lub landing page a po jego wypełnieniu poprosić o dane, na które wyniki testu zostaną wysłane.
10. Wyzwanie
Ten lead magnet wymaga pracy, jednak grupa osób, biorących udział w wyzwaniu będzie bardzo wartościową ze sprzedażowego punktu widzenia. Wyzwanie, aby mogło być uznane za skuteczne musi być również dobrze zorganizowane. W trakcie trwania wyzwania warto przygotować dodatkowe lead magnety w postaci PDF-ów do pobrania, workbook-ów itp. Im więcej wartości i widocznych korzyści, tym lepsza sprzedaż.
11. Wirtualne wydarzenia
Wirtualne wydarzenia to pomysł na lead magnet, dzięki któremu zyskasz nie tylko wizerunek eksperta, ale również możliwości PR-owe. Oczywiście, wszystko zależy od tego, jak rozegrasz przygotowanie np. do konferencji online. Plusem takiego wydarzenia jest możliwość zaproszenia gości specjalnych (prelegentów). To zaś przyczyni się do rozszerzenia Twojej rozpoznawalności i zwiększy szanse sprzedaży, nie tylko produktu finalnego, ale również pokrewnych.
12. Grupy na Facebooku
Grupa na Facebooku jako lead magnet to bardzo fajna „przynęta” na potencjalnego klienta. Aby jednak grupa na Facebooku była skuteczna, musi w niej się coś dziać! Mówię tutaj o zaangażowaniu uczestników, wartości, którą się wymieniają i którą mogą zyskać, będąc członkiem tego miejsca. Grupa na Facebooku wymaga zaangażowania administratora bez względu na to, czy jest to chwilowy lead magnet, czy nie — w niej po prostu musi tętnić życie. Dlatego polecam działania w grupie połączyć z wyzwaniem.
13. Workbook
W Polsce mimo wszystko workbook, nie jest spotykany aż tak częstym lead magnetem, jak zagranicą. Dziwi mnie to, ponieważ przemyślane ćwiczenia, dające użytkownikowi wartość, dodatkowo wzbogacone wyjaśnieniami to naprawdę fajna sprawa. Workbook może być wzbogaceniem do treści, którą publikujemy na blogu lub w mediach społecznościowych.
14. Lista oczekujących
Lista oczekujących to ten lead magnet, który sama kiedyś realizowałam. Jest skuteczną formą promocji przyszłego produktu do sprzedaży. Ważne jednak, aby osoby, które zapisałby się na listę oczekujących miały z tego wyraźną korzyść — np. bonus do zakupu, rabat, workbook itp.
15. Kluby, specjalne platformy, hasło do ukrytej strony
Kluby tylko dla… no właśnie! Kluby zrzeszające określoną grupę docelową dodają jej ekskluzywności. Przyznaj, wszystko to, co niedostępne i ukryte w naszych oczach zyskuje na wartości. Coraz więcej osób decyduje się na stworzenie przestrzeni dla osób, które np. słuchały wybranego odcinka podcastu, aktywnie brały udział w wyzwaniu lub dla grupy odbiorców szkolenia otwartego.
16. Bilety na wydarzenia
„Aby wziąć udział w wydarzeniu, potwierdź swój e-miał, a my wyślemy do Ciebie wirtualny bilet wstępu”.
17. SlideShare
Organizujesz wystąpienie publiczne offline, webinarium lub występujesz jako prelegent na konferencji? Prezentacja do pobrania umożliwia zebranie kontaktów do osób, które biorą udział w spotkaniu. Notatki wykonane przez użytkownika, często pomijają niektóre kwestię z uwagi na brak czasu do rzetelnego zapisu. Prezentacja i notatki wizualne w tym przypadku sprawdzą się wyjątkowo dobrze.

Inne pomysły na lead magnet:
- Kalkulator
- Kupony, wyceny, rabaty
Pomysły na lead magnet w formie e-booka:
- Lista kontrolna
- Ściągawka
- Szablon
- Scenariusz
- Zestaw narzędzi
- Lista zasobów
- Kalendarz
- Tapeta na telefon/komputer
- Plan
- Arkusz/skoroszyt
- Plan inspiracji
- Instruktaż
- Przewodnik
- Raport
- Infografika
- Transkrypcja
- Podsumowanie, notatki ze spotkania
- Prognozy
- Mapy myśli
- Biuletyn informacyjny
- Pomysły
- Cytaty
- Komiks
- Katalog
