fbpx

Reels na Instagramie – jak z niego korzystać? Kompletny poradnik

Wiadomość o pojawieniu się Reels na Instagramie wzbudziła zainteresowanie sceptyków, jak również fanów popularnej aplikacji TikTok. Nic dziwnego, że wszyscy czekają z zaciekawieniem na pojawienie się nowej funkcji w Polsce. Tak samo, jak kiedyś Snapchat, TikTok został skopiowany co do joty – pytanie, czy użytkownicy rzeczywiście przekonają się do oglądania Reels na Instagramie? Zdania są podzielone. Ja jednak pokażę Ci jak korzystać z nowej funkcji i jakie są jej wady i zalety. Zapraszam!

Reels na Instagramie vs. TikTok – skąd pomysł na Insta Rolki

Instagram Reels w tłumaczeniu na język polski to po prostu Rolka. Nowa karta z filmami o długości do 30 sekund zajmuje centralne miejsce na nowym pasku nawigacyjnym. Rolki do zupełnie nowy sposób tworzenia contentu na Instagramie, jako zabawne i angażujące treści wideo. Dostęp do nowej funkcji został wprowadzony w Stanach Zjednoczonych oraz 50 innych krajach.

Osoby, które wcześniej korzystały z aplikacji TikTok niczym nie będą zaskoczone. Instagram wprost kropka w kropkę skopiował popularną aplikację, nie zmieniając ułożenia ikon do edytowania video oraz proponując łudząco podobne filtry i sposoby obróbki. Jeśli więc wcześniej korzystałaś z TikToka, nauka edycji video na Instagramie nie zajmie Ci wiele czasu. Szybko jednak zorientujesz się, co jest dużym plusem Reels na Instagramie, a co totalną klapą.

reels-na-instagramie

Czy Instagram Reels jest fajniejszy niż TikTok? Kluczowe różnice

Algorytm Instagram Reels

Dużym plusem TikToka jest jego algorytm. Zakładka DLA CIEBIE jest generowana na podstawie reakcji użytkowników platformy na dany film, jak również na bazie treści opartych na naszych zainteresowaniach i wcześniejszej aktywności. Gdy tylko film zostaje opublikowany, TikTok przesyła go do próbki użytkowników, aby przetestować zaangażowanie (komentarze, serduszka, ponowne odtworzenia itp.). Jeśli użytkownicy zareagują pozytywnie, algorytm wypchnie film do coraz większej liczby osób. Dlatego też o wiele łatwiej jest osiągnąć wirusowość na TikToku. To, kogo obserwujesz, ma mniejsze znaczenie. Ważniejsza jest sama treść i jak użytkownicy na nią reagują. Scrollując filmy na TikToku oglądasz treści w obrębie Twoich zainteresowań, ale co jakiś czas otrzymujesz film, który nie jest zgodny z tym, co lubisz na co dzień. To daje poczucie świeżości i nie zamyka użytkownika jedynie w kręgu wlanych wcześniejszych zachowań podjętych w aplikacji.

Instagram Reels chciał być taki sam. Jak działa teraz?

Tradycyjny algorytm Instagrama działa odwrotnie niż ten na TikToku. Algorytm Instagrama nadaje priorytet treściom na podstawie tego, kogo obserwujesz i z kim najczęściej wchodzisz w interakcje. Dużym plusem dla Instagram Reels byłoby dostosowanie algorytmu w taki sposób, aby użytkownicy mieli możliwość odkrywania nowych twórców i wychodzenie poza własny krąg zainteresowań. Rzeczywiście, pierwotne założenie Reels na Instagramie takie właśnie było. Niestety, w praktyce algorytm Instagram Reels działa całkiem podobnie jak ten wykorzystywany w naszym feedzie. Jak zatem działa?

Z moich testów i opinii w Internecie napiszę jednoznacznie. Jeśli „uczepisz się” jednego tematu w Reels na Instagramie, ciężko będzie Ci z niego „wyjść”. W swojej Rolce przeglądałam różne fryzury, sposoby strzyżenia i pielęgnacji włosów. Moja Rolka cały czas proponowała identyczne treści. Próba „zainteresowania” algorytmu innym typem filmów przychodzi z wielkim trudem. Owszem co jakiś czas widać „nowe” filmy, jednak przeglądając od kilku dni treści w Instagram Reels, mam wrażenie, że wciąż oglądam ten sam content.
Zupełnie inaczej jest na TikToku. Algorytm bardzo sprawnie dostosowuje się do zmiany moich zainteresowań. Nie narzuca mi nachalnie treści, którymi już nie jestem zainteresowana.
To niestety uważam za duży MINUS Instagram Reels.

Nagrywanie video

Zasadnicza różnica między video nagranymi na TikToku a Instagram Reels polega na długości filmów.

Długość filmów TikTok – do 1 minuty.

Długość filmów Instagram Reels –  do 30 sekund.

Tutaj od razu przychodzi mi na myśl IGTV. Czas trwania filmów na IGTV trwa od 1 do 60 minut. Gdyby filmy w rolce Instagrama trwały do minuty, tak jak na TikToku, nie tworzyłoby to przepaści pomiędzy dwiema funkcjami. Z doświadczenia wiem, że nie wszystko można zawrzeć w 30 sekundach, z drugiej jednak strony nie każda treść będzie nadawać się na IGTV. Nie zapominajmy również o Instagram Stories, które również trwa do 15 sekund. Jak zatem będą rozkładać się treści video w jeden aplikacji? Widać, że twórcy Instagrama myślą dewizą „wszystko, albo nic” – pytanie, czy ta mnogość nie stworzy niepotrzebnego chaosu?

Udostępnianie video

Reels na Instagramie możesz opublikować na InstaStory i w aktualnościach. Zakładka Instagram Reels pojawi się również jako osobna zakładka w menu Twojego profilu. Udostępniając film w aktualnościach, możesz zyskać nowych obserwujących, ponieważ video pojawi się również na karcie Exploruj. Na TikToku video pojawia się zawsze w jednym miejscu – na Twoim profilu oraz w proponowanych innych użytkowników.

Duety

Funkcja odpowiedzi na filmik wybranego twórcy – własnym materiałem video, nie jest jeszcze dostępna.

Wygląd karty Dla Ciebie w Tik Tok, a odkrywanie na Instagramie

Karta DLA CIEBIE w TikToku jest bardzo łatwo dostępna i zorganizowana w przejrzysty sposób. Reels na Instagramie jest nieco ukryte w aplikacji. Rolki dostępne są w karcie Exploruj.

Statystyki

Reels oferuje tylko wyświetlenia, polubienia i komentarze w zestawieniu danych analitycznych, podczas gdy TikTok jest znacznie bardziej wyrafinowany, w tym takie elementy, jak źródło ruchu, podział odbiorców i średni czas oglądania. Wielu przewiduje, że Reels wprowadzi lepsze dane w nadchodzących tygodniach i miesiącach.

Dlaczego warto nagrywać Instagram Reels

• Im szybciej zaczniesz publikować treści na Instagram Reels, tym lepiej dla Ciebie. Masz większe szanse na wbicie się w mniejszą ilość treści, a tym samym odkrycie Twojego profilu przez użytkowników Instagrama.
• Publikując rolki na Instagramie, w łatwy sposób możesz dotrzeć do nowych followersów, również poprzez pojawienie się na karcie Exploruj. Exploruj wyświetla treści, które mogą potencjalnie zainteresować odbiorców, oceniając popularność Twojego filmu oraz zainteresowania potencjalnych followersów.
• Rolki na Instagramie to nowe biznesowe możliwości. Marki, które mają już ugruntowaną pozycję, mogą zadbać o zaangażowanie, pozytywny wizerunek, odbiór i nawiązanie nowych kontaktów z klientami. Dla nowych marek jest to okazja do wyróżnienia się i zdobycia rozgłosu. Tutaj kluczowy jest sam content. Czy jest ciekawy? Czy bawi? Intagram Reels będzie ważnym narzędziem dla tych, którym zależy na poszerzaniu świadomości oraz napędzeniu inicjatyw sprzedażowych.
• Jak będzie wyglądać przyszłość Instagram Stories vs. Reels? W początkowej fazie na rozwój nowego narzędzia będzie mieć Influencer Marketing. Zamiast regularnych relacji w Instagram Stories może pojawiać się więcej dopracowanych filmów na karcie rolki. Treści Influencerów nie tylko pojawią się na kanałach ich obserwujących, ale potencjał dotarcia do szerszej publiczności za pośrednictwem Explore może zwiększyć ich szanse na wirusowość i sukces kampanii.

Jak nagrywać Instagram Reels?

Teraz od ogółu do szczegółu przejdziemy przez cały proces nagrywania filmu. Rolki Instagram znajdziesz w tym samym miejscu co Instagram Stories. Wystarczy, że plusikiem włączysz menu, a następnie wybierzesz funkcję Rolki. Twoim oczom okaże się znany widok z InstaStory. W dolnym menu musisz wybrać funckję nagrywania Rolki, przesuwając opcję w lewo.

• Video nagrywasz środkowym dużym przyciskiem. Robisz to dokładnie takim samym sposobem jak na InstaStory.
• Możesz opublikować również wcześniej nagrany film. Wystarczy, że otworzysz galerię zdjęć w swoim telefonie i wybierzesz interesujący Cię film.
• Po nagraniu nowego filmu lub wybraniu go z galerii telefonu, narzędzia do edycji pojawią się automatycznie na ekranie.

reels-na-instagramie

reels_na_instagramie

Sprawdźmy co one oznaczają.

Zębatka po lewej stronie – ustawienia relacji znane z InstaStories. Tutaj ukryjesz Instagram Reels przed niektórymi odbiorcami, jak również włączysz automatyczne zapisanie filmów w galerii telefonu.
Czas trwania – wybierasz czas trwania filmu.
Muzyka – Instagram Reels oferuję dużą bazę muzyki. Uważam jednak, że jej wyszukiwanie jest mniej przejrzyste niż na TikToku. Przycinając muzykę do swojego filmu, ciekawym rozwiązaniem jest umiejscowienie tekstu piosenki w podglądzie. Oczywiście jest to opcja widoczna tylko dla Ciebie, w trakcie obróbki filmu.

Szybkość – w tej funkcji możesz przyśpieszyć lub dodać efekt zwolnionego tempa.
Efekty AR – bardzo fajna funkcja. Z jednej strony nie jest tak rozbudowana, jak na TikToku, ale zawiera filtry AR stworzone przez użytkowników Instagrama. Dokładnie te same, których używasz na Instagram Stories. Reels na Instagramie może przyczynić się do popularyzacji prac twórców.
Różdżka – pozwala na automatyczne rozjaśnianie.
Czasomierz – dzięki tej funkcji nagrasz video bez użycia rąk.
Wyrównaj – pojawia się po nagraniu filmu. Funkcja służy do wyrównania obiektów z poprzedniego filmu przed nagraniem kolejnego.

Pole edycji

W tym polu możesz dodać naklejkę i napis w taki sam sposób jak na Instagram Stories. W tym polu jednak nie możemy dodawać interaktywnych naklejek.

Reels na Instagramie – publikowanie

Jesteś zadowolona ze swojej nowej Rolki? Klikając ikonę strzałki możesz udostępnić gotowy materiał na Insagramie. Tutaj możesz wybrać, czy udostępniasz również rolkę w feedzie swojego profilu. Pierwszą opcją jest jednak decyzja, czy udostępniasz materiał jako Rolkę czy jednak jako InstaStories.

Jeśli zdecydujesz się na publikację w Rolce, dodaj opis i hasztagi. Możesz dodać do niej również atrakcyjne zdjęcie wyróżniające.

najlepsze-newslettery

Zapisz się do NEWSLETTERA!

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-miala, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉 Widzimy się już niebawem!

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

One Response

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Pr w torebce
Cześć! Nazywam się Olga, jestem specjalistą ds. marketingu i influencerem własnego życia 🙂 Cieszę się, że jesteś na mojej stronie, na której piszę o mojej pracy, dzielę się wiedzą, technikami i narzędziami, które pomagają w codziennych zadania marketingowca, właścicieli biznesów oraz tych, którzy aktywnie działają w Social Mediach.

Kup e-book

Co znajdziesz w poradniku?

✅ 5 skutecznych strategii na zwiększenie zasięgu na Instagramie (organicznie)
✅ 5 przykładów wykorzystania wyżej wymienionych strategii na przykładzie różnych biznesów
✅ 16 wskazówek ogólnych, aby prężniej rozwijać swoje konto
✅ 5 odrębnych instrukcji do szybkiego, samodzielnego wdrożenia
✅ 18 stron praktycznej wiedzy

Opinie

Poprzedni
Następny

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Torebka kreatywnych i skutecznych narzędzi

Nasza relacja będzie bardzo prosta: Ty wpisujesz e-maila, a ja dostarczam Ci ciekawych kąsków marketingowych, inspiracje, świeże spojrzenie i parę dobrych newsów. Będzie kreatywnie, rzeczowo, ale też i zaskakująco! Co miesiąc dorzucam Ci mały prezent dopasowany do Twoich #potrzeb.

Hashtag #dlaciebie od razu nabiera jeszcze lepszego znaczenia 😉

Widzimy się już niebawem!

instagram-swipe-up