Skuteczna opowieść sprzedaje. Wiedzą o tym marketerzy, sprzedawcy i właściciele dużych biznesów. Storytelling to opowieść, która przyciąga, skupia uwagę i intryguje. Opowieść pozbawiona jednego z kluczowych elementów to po prostu kiepski film, z którego mamy ochotę wyjść z kina. A kto lubi oglądać i słuchać nudnych opowieści? Chyba nikt. Przedstawiam 4 punkty, dzięki którym Twoja opowieść przyciągnie klientów i zacznie sprzedawać.
BOHATER I JEGO CEL
W każdej opowieści jest jakiś bohater. Może być to zwykły student, kapitan statku, a nawet wysłannik z kosmosu. Ważne jednak, aby tym bohaterem był Twój klient. Dzięki usytuowaniu klienta jako bohatera zyskasz jego zainteresowanie oraz poparcie. Przedstawiając mu jego cel i utożsamiając się z nim, wzbudzasz jego zaufanie i zaciekawienie. Jeśli tego nie zrobisz, pominie on ofertę, o której opowiadasz, ponieważ nie znajdzie w niej klucza do zaspokojenia swoich potrzeb. Powiedź mu: „kolego! Wiem, jak bardzo się irytujesz kiedy Twój samochód, nie może odpalić. Chcesz go naprawić? Mam na to sposób! Chodź, pokaże Ci sztuczkę. Zaraz będziesz mógł zapomnieć o frustracji”. Podejdź do niego jak do przyjaciela, dobrego kumpla. Postaw go w roli bohatera, zdefiniuj jego cel i przedstaw mu swój pomysł. Storytelling zabierze Twojego klienta w opowieść, którą Ty mu przedstawisz.
PRZEDSTAW MU PROBLEM
Twój klient dostaje palpitacji serca na myśl, że zanim wyjdzie do pracy, będzie musiał stoczyć walkę z gasnącym samochodem. Często jest tak, że nie chce on jedynie naprawić psujący się samochód. On chce wreszcie mieć święty spokój. Tak.. klienci kupują od Ciebie rozwiązania problemów emocjonalnych. Każda opowieść dotyczy kogoś, kto szuka rozwiązania swoich problemów i sposobów na pokonanie wroga. Definiując trudności w pokonaniu czarnego charakteru (jakim jest psujący się samochód) sprawiasz, że klient wie, że go rozumiesz. Myśli sobie: „O! Ten gość wie, co przeżywam!”. Im częściej powtórzysz problem klienta, z jakim się boryka, tym większe będzie zainteresowanie Twoją marką. Łotrem, którego tak bardzo nienawidzi Twój klient może być brak czasu lub pieniędzy. Przedstaw czarny charakter jak w filmie: zły, podstępny, chce z nim wygrać. Storytelling to naprawdę pomocny sposób.
ZOSTAŃ PRZEWODNIKIEM i PRZEDSTAW PLAN DZIAŁANIA
W każdej opowieści zjawia się ktoś, kto zna sposób na pokonanie strasznego potwora. I ten ktoś jest po prostu przewodnikiem. Ty, musisz się nim stać dla Twojego klienta. To Tobie, ma zależeć na jego sukcesie. Jego sukces będzie bramą do kieszeni innych potrzebujących. Twój biznes się rozwija. Wykazuj się empatią i autorytetem. Zrozum rozterki, jakie targają głównego bohatera. Postawienie się w jego sytuacji i wysłuchanie tego, co ma do powiedzenia, pogłębi Waszą relacje. Przedstaw mu plan działania. Punkt, po punkcie. Niech wie, że jest bezpieczny a Ty, pomożesz mu w każdej sytuacji i o każdej porze. Nie stawiaj się sam w roli bohatera, ponieważ to nie jest Twoja opowieść.
WEZWIJ GO DO DZIAŁANIA
Tak! Wezwij swojego klienta do działania. Wręcz mu plan, pokaż, jak może wyglądać jego przyszłość, gdy kupi od Ciebie ten produkt. On musi wiedzieć, co go czeka, za zamkniętymi drzwiami. I musi wiedzieć, że będzie to, czego szukał od dawna. Klient nie kupi Twojej książki ani nie skorzysta z usługi, jeśli realnie nie zachęcisz go do działania. Bezpośrednio powiedź mu „Zrób to! Kup moją książkę i przestać się zamartwiać”. Jeśli jesteś wstanie zmienić los swojego klienta na lepsze, dlaczego miałbyś go nie zachęcić do współpracy? Co z tego, że opowiesz mu, jaka byłaby jego przyszłość bez Twojego produktu, jeśli realnie nie zachęcisz go do jego zakupu? Zdobądź przewagę w branży, opowiadając chwytliwe historie, angażuj klienta w swoją opowieść i przedstawiaj mu plan na jego szczęśliwe życie. Gwarantuje Ci, że na samym końcu kliknie on przycisk: „Kup teraz”.
I pamiętaj: nie popełniaj tych błędów!
Sprawdź mnie na Instagramie 🙂

