Nie od dziś wiadomo, że Facebook premiuje te treści, które budzą duże zainteresowanie odbiorców. Z punktu widzenia właściciela Fanpage oraz marketera, to właśnie komentarze, udostępnienia, reakcje na post grają istotną rolę w budowaniu zaangażowanej społeczności, za którą oczywiście kryje się również zasięg (rozpoznawalność marki). Zebrałam dla Was przykłady angażujących postów, znanych polskich marek. Teraz i Ty, będziesz mogła zadbać o zaangażowanie na Facebooku.
Zaangażowanie na Facebooku – walka o odbiorcę
Na polskim Facebooku spędzam dziennie co najmniej parę godzin. Obserwuję również wiele znanych marek, których komunikacja to miód dla mojej duszy. Na Facebooku jest setki Fanpage, na których życie mija, wraz z kliknięciem kciuka LUBIĘ TO. W dobie niskich zasięgów (które dodatkowo wciąż spadają na łeb na szyję), okazuję się, że zaangażowanie na Facebooku to klucz do sprawnie działającego biznesu w Internecie.
W tym momencie najbardziej cenioną reakcją na post jest oczywiście komentarz i udostępnienie. Im większe zaangażowanie, tym większy zasięg. Możesz próbować różnych sztuczek promujących swój Fanpage, zaczynając od udostępnień na grupach, kończąc na konkursach (i o zgrozo, aby one były dobrze przemyślane!). Nic jednak nie zastąpi przemyślanej, wartościowej i angażującej treści.
Zaangażowanie na Facebooku możemy sprowokować poprzez różnego typu kreacje. Skutecznym sposobem są quizy, zagadki, wierszyki branżowe, satyry, memy i głosowania. Tego typu posty śmieszą, ciekawią, powodują, że odbiorca zatrzymuje się na poście. Nawet jeśli go nie komentuje, to spędza nad nim czas. Ten punkt styku z naszą marką również jest istotny. Bo przecież chcesz być zapamiętana, prawda? Algorytm liczy czas, który został poświęcony przez użytkownika na zaznajomienie się z postem.

Zaangażowanie na Facebooku. Zaciekawić, sprawdzić, zmierzyć się i…
Jakie warunki musi spełnić Twój post, aby angażował odbiorców? Zaangażowanie na Facebooku generują treści wartościowe, łatwe w odbiorze, proste, merytoryczne i dopasowane do grupy docelowej. Nie twórz nowych, bardzo skomplikowanych zagadek.
Omówmy to na przykładach.
Łamigłówki, labirynty, rebusy, quizy
Wydaje Ci się, że łamigłówki, zagadki, rebusy i quizy nie zainteresują Twoją grupę odbiorców? Nie masz głowy do wymyślania zagadek a tworzenie nowej treści zajmuje Ci dużo czasu? A może twierdzisz, że takie kreacje po prostu nie pasują do Twojej marki? Moim zdaniem niemal każda marka może skutecznie angażować, o ile zrobi to z głową i dopasuje komunikat do odbiorcy. Zaangażowanie na Facebooku generowane poprzez quizy i łamigłówki idealnie sprawdzą się w branżach zarówno B2C, jak i B2B. Najważniejszym jednak aspektem jest zaciekawienie i stworzenie zagadki, która nie będzie zbyt trudna, ani zbyt łatwa.
Łamigłówki i zagadki sprawnie wykorzystują duże firmy budowlane, biznesy spożywcze, kosmetyczne i wiele innych. Dlaczego są one skuteczne? Ponieważ działają na nas mechanizmy psychologiczne, które każą nam się zatrzymać i sprawdzić, czy mamy rację. A nawet jeśli nie, to poczytamy dyskusję w komentarzach.



Memy prosto z obrazu
Memy, śmieszne grafiki i żartobliwe komentowanie rzeczywistości może nie zawierają widocznego CTA, ale zatrzymują odbiorcę na contencie. Jeśli mem jest zabawny, trafiający w punkt, lub „inny”, niż te powszechnie znane, generuje duże zaangażowanie. To, co najważniejsze, marka pokazuje, że ma poczucie humoru (byle tylko nie przesadzić!). A my lubimy marki z dystansem do siebie, będące „tu i teraz”.



Wezwanie do działania – emotikony
Zaangażowanie na Facebooku możemy „podbijać” reakcjami. Bardzo skuteczne i popularne w ostatnim czasie stały się kreacje, mające na celu wyłowienie „zwycięzcy” głosowania. Wesołe emotikony wklejone w grafiki, skutecznie wzywają odbiorcę do działania, powodują pozytywne emocje i co więcej – po prostu zatrzymują wzrok odbiorcy.


Daj powód, by kliknąć – rozwijane grafiki
W tym przykładzie prowokujemy odbiorcę, aby kliknął zdjęcie i zobaczył, co kryję się pod jego niewidoczną częścią. Aby kreacja była skuteczna, musi być zabawna i ciekawa. Każdy klik to zaangażowanie na Facebooku – tutaj zaś możemy zyskać dodatkowo trochę sympatii, komentarzy i polubień.

Komentowanie rzeczywistości, satyry, wierszyki i inne takie
Każda branża rządzi się własnymi prawami, jak również o każdej można opowiedzieć wiele prozaicznych sytuacji dnia codziennego. Zaciekaw odbiorcę, nie mów, że Twoja marka jest zbyt sztywna. Aby taki post był skuteczny, musisz trafić w punkt (nie prześmiewczo), ale delikatnie i z głową. Idealnym przykładem jest Rymówka Inżyniera.

Komiksy
Niestety takie kreacje są rzadkie, ponieważ wymagają koncepcji, czasu i pracy kreatywnego czarodzieja – graficznego artysty. Komiksy jednak mają tę moc, że każdy je lubi. A nawet jeśli nie lubi – to i tak zwróci uwagę.

