Zaangażowanie na Instagramie to interakcja użytkowników aplikacji z Twoimi treściami. Testując na żywym organizmie rozwiązania dotyczące zaangażowania, mogę śmiało wyodrębnić te, które działają, i te, których stosowanie nie przynosi większego rezultatu. Dlaczego zaangażowanie na Instagramie jest ważne? Ponieważ niskie zaangażowanie hamuje zasięgi, a na tych zaś zależy nam NAJBARDZIEJ.
Czy zaangażowanie na Instagramie ma wpływ na rozwój Twojego konta
Algorytm Instagrama analizuje zainteresowanie, które wykazujemy w stosunku do poszczególnych postów. Algorytm mierzy czas przeglądania postu, polubienia, komentarze, liczbę zapisów treści do schowka i udostępnienia. Oczywiście im więcej reakcji na post, tym lepiej. Instagram dostaje sygnał od użytkowników, że treść jest przydatna, ciekawa i wartościowa, dlatego też chętnie pokazuje ją większej liczbie użytkowników.
Instagram porzucił chronologiczne wyświetlanie zdjęć. Zdjęcia pojawiają się na Twojej tablicy tylko przez kilka minut/godzin. W związku z tym Twój post trafia początkowo tylko do garstki osób. Jeśli zareagują na treść w pozytywny dla Ciebie sposób (reakcją), algorytm pokaże post kolejnym osobom.
Jak mierzyć zaangażowanie na Instagramie
Kiedy możemy powiedzieć, że nasze zaangażowanie na Instagramie jest dobre? Wbrew pozorom określenie zaangażowania użytkowników w treści, które publikujemy jest bardzo proste. Mogłabym Wam podać wzór, ale załatwimy sprawę o wiele szybciej, korzystając z narzędzi do analizy, których dzisiaj jest naprawdę sporo.
Aby sprawdzić zaangażowanie na Instagramie skorzystaj z tych narzędzi:
Phlanx – kalkulator wskaźnika zaangażowania na naszym profilu.
SocialBlade – oprócz wskaźnika zaangażowania dostajesz również bardziej rozbudowane statystyki.
Zaangażowanie na Instagramie wskaźniki
Wiemy już, jaki mamy wskaźnik zaangażowania na Instagramie. Czas dowiedzieć się, czy jest on dobry i czy wymaga od nas większej ilości pracy na naszym profilu.
Dane tutaj podane pochodzą z danych zaczerpniętych z serwisu do planowania i analizy Instagrama – Later.com
- Zaangażowanie 0-3% – bardzo niskie.
- Zaangażowanie 3-4% – średnie.
- Zaangażowanie 4-6% – dobre.
- Zaangażowanie 6% – bardzo dobre.
Jeśli Twój wskaźnik zaangażowania na Instagramie mieści się w dolnej granicy (do 3%), musisz włożyć dużo pracy, aby go zwiększyć. Warto zastanowić się, co jest tego przyczyną.
Jeśli Twój wskaźnik zaangażowania na Instagramie mieści się w granicy średniej (od 3-4%) masz duży potencjał do poprawy.

Skuteczne sposoby na wzmocnienie zaangażowania na Instagramie
- Angażowanie poprzez CTA w opisie postu
Zaangażowanie na Instagramie możemy wzmacniać na wiele sposobów. Pierwszym – podstawowym będzie GENEROWANIE AKCJI. Call to action to właśnie wezwanie do działania. Jest jeden magiczny sposób na przekonanie odbiorcy, aby zaangażował się w konsumowaną treść – zadanie pytania. Ważne, aby pytanie było otwarte (nie wymagało jednoznacznej odpowiedzi TAK/NIE). Angażując odbiorców, aby chętnie pozostawili swój komentarz, budujemy również nasz zasięg.
Ważne, aby pytanie postawić na początku opisu pod zdjęciem (trafne pytanie powoduje przeczytanie opisu), lub na samym końcu (ostatnie zdanie, z którym zetknie się czytelnik).
A teraz powiem Ci, dlaczego to pytanie jest takie ważne.
- Zaangażowanie w komentarzach – dyskusja
Pytanie w opisie postu skłania odbiorcę do pozostawienia komentarza. Twoim zadaniem będzie wciągnięcie odbiorcy w dalszą rozmowę lub wywołanie dyskusji na dany temat. Odpowiadając na uzyskany komentarz – zadaj pytanie! Rozwiń swoją odpowiedź, a następnie dopytaj o coś komentującego. Każdy kolejny komentarz zwróci uwagę innych, skłoni do pozostawienia swojej opinii i zwiększy czas przebywania odbiorcy na danym poście. Działaj strategicznie.
- Karuzele, jako składnik zaangażowania na Instagramie
Dobrze, mamy dyskusje w komentarzach. Teraz zastanówmy się co jeszcze możemy zrobić, aby zwiększyć zaangażowanie na Instagramie. W poprzednim artykule pisałam, w jaki sposób posty karuzelowe wpływają na zwiększenie zaangażowania odbiorcy i dlaczego warto je tworzyć. To jest już fakt, że większa liczba zdjęć w publikacji zmusza do dłuższego oglądania, jak również interakcji.
- Zdjęcia, a właściwie to, co na nich jest
Zdjęcie jest pierwszym punktem, z którym styka się Twój odbiorca. Najczęściej angażują zdjęcia niebanalne, inne, odważne, kreatywne i dotykające spraw bieżących. Ważne, abyś zawsze zachowała swój styl, zgodny z Tobą. Po prostu twórz ciekawe zdjęcia, bo to one zatrzymają odbiorcę, który scrolluje w dół swój feed.
Ważne, abyś opublikowane przed chwilą zdjęcie zawsze udostępniła w relacji na Story! Pamiętaj, że nie każdy zobaczy Twoje zdjęcie w feedzie. Udostępnienie aktualnie opublikowanego zdjęcia, zwiększy jego zasięg aż po osoby, które oglądają Twoje story.
- Angażowanie w filmach na IGTV
Dużo się mówi o zaangażowaniu na Instagramie, ale nie w kontekście filmów na IGTV. A szkoda, bo i tam możemy angażować swoich odbiorców i wymuszać na nich interakcje. W jaki sposób?
- Publikując film na IGTV opracuj wcześniej okładkę, która przyciągnie uwagę. Dopasuj ją również do feedu na Instagramie. Udostępnij nowy film w aktualnościach. Dzięki temu film zobaczy więcej osób.
- Pod filmem zadaj pytanie i krótki opis filmu.
- Zadaj pytanie do widzów w filmie (na początku i na koniec). Zachęć do dyskusji.

- Zaangażowanie na Instagramie, czyli czas na Stories
Angażowanie w relacjach na Instagramie to temat, który omówię w osobnym artykule z przykładami. Teraz wyszczególnię Ci, co warto robić i w jaki sposób, aby budować zaangażowanie i relację z odbiorcami.
- Zadawaj pytania w relacjach mówionych.
- Zadawaj pytania poprzez naklejki „PYTANIA”. Odpowiedzi udostępniaj na swoim story, kontynuując dyskusję na dany temat.
- Wymuszaj na odbiorcach wybór poprzez naklejkę ANKETY.
- Wykorzystuj kreatywnie suwak emocji.
- Wykorzystuj naklejkę ODLICZANIE, aby zwiększyć zasięg treści i zaangażowanie.
- Przeprowadzaj regularne Quizy.
- Zwiększ zasięg i zaangażowanie poprzez odpowiednie tagowanie relacji (lokalizacja, oznaczenie osób i hashatgi).
- Jak możemy angażować w LIVE
LIVE dla wielu osób są bardzo stresujące, jednak mają dwa duże plusy.
- Idealnie angażują osoby, które przebywają na Instagramie w trakcie LIVE. LIVE wyświetla się na samym początku podglądu wszystkich relacji, przez cały czas jego trwania. Oznacza to, że prowadząc LIVE masz przewagę nad innymi, ponieważ Instagram promuje w ten sposób treści na żywo.
- W trakcie trwania LIVE użytkownicy mogą zadawać pytania. Jeśli LIVE jest interesujący, tych pytań może być wiele. Ciekawscy zaś, pozostaną do końca, podbijając Twoje statystyki. Zachęcaj użytkowników do zadawania pytań w komentarzach i odpowiadaj na żywo lub w wiadomościach prywatnych.
- Po zakończeniu LIVE zapisz go w zakładce IGTV oraz na swoim Instatsory z zachętą do zadawania pytań.
- Zaangażowanie w wiadomościach prywatnych
Chcesz być interesujący, bądź zainteresowany. Możesz wykorzystać wszystkie sztuczki generujące zaangażowanie na Instagramie, ale jeśli sama nie dasz od siebie czasu i uwagi, efekty będą słabsze. Idealnym sposobem na zwiększenie zaangażowania jest nawiązywanie relacji z innymi użytkownikami Instagrama. Dzieje się tak, kiedy realnie odpowiadasz na relacje innych, piszesz długie, angażujące komentarze oraz rozmawiasz z odbiorcami w wiadomościach prywatnych. Nie ma się co czarować – tak właśnie to wygląda.
Idealnym sposobem na przełamywanie lodów z innymi jest nagrywanie wiadomości głosowych. Zbliżasz się do odbiorców szybciej, a to powoduje, że chętniej angażują się w Twoje treści.
